Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 29 nov 2016 / 10:22 uur

Dit maakt treinreizigers het blijst

De grootste ergernissen kennen we: vertraging, vertraging en nog eens vertraging. Maar waar worden reizigers blij van? Railforum zocht het uit en vond: de mogelijkheid om online je verloren voorwerp te kunnen opsporen.

De Haagse vervoerder HTM won met het project ’HTM zoekt rechtmatige eigenaars’ maandag de Blije Reizigers Prijs 2016. Voor deze prijs wordt gezocht naar verbeteringen in het openbaar vervoer. Er waren in eerste instantie dertien innovaties genomineerd die het leven van een treinreiziger moeten veraangenamen. Een vakjury koos er vijf uit waarop de afgelopen maand gestemd kon worden.

Initiatieven

De Haagse vervoerder won het van initiatieven zoals de NS-audiotour tijdens de ‘Mooiste treinreis van Nederland’, de boekingssite HappyRail.com voor internationale treinreizen en de petflesautomaat met zeegeluid van RET waar reizigers hun lege blikjes en petflessen kunnen inleveren tegen een kleine beloning.

Met het winnende project geeft HTM een reiziger die iets verliest in het openbaar vervoer zelf de regie over het terugvinden van zijn voorwerp. Via de website van de vervoerder kunnen reizigers 24/7 checken of hun spullen zijn teruggevonden. Bij een match bezorgt HTM het voor 4 euro bij de eigenaar thuis. Door het proces op deze manier te versimpelen, hoopt de vervoerder drie keer zoveel voorwerpen terug te kunnen bezorgen.

Vakprijs

Met de prijs wil Railforum dit soort verbeteringen landelijke bekendheid geven om ze op grotere schaal te laten uitrollen. Naast de publieksprijs is ook de Blije Reizigers Vakprijs uitgereikt. Deze ging naar HappyRail.com, een wereldwijde boekingssite voor treinreizen in oprichting.

Wereldwijd

Via deze website moet het mogelijk worden om onder een persoonlijk account wereldwijd een treinticket te boeken. Tegen het einde van dit jaar moet dit in ieder geval al kunnen voor treinreizen in Europa en Canada. De gebruiker kan in een keer boeken, betalen en het ticket uitprinten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit maakt treinreizigers het blijst
Sluiten