Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 16 nov 2016 / 07:57 uur

Centjesteller? Rare functienaam moet jongeren lokken

Langzaam veranderde schoonmaker in interieurverzorger en verkoper in sales executive. Maar er waait weer een nieuwe wind. Werkgevers verzinnen tegenwoordig juist steeds gekkere functienamen om jongeren aan te trekken. Een nieuwe trend, ziet Noortje Hendrikx, HR-manager bij HR-bureau Tentoo. „Titels als controller, fiscalist, juridisch adviseur of consultant spreken talenten echt niet aan.”

Dus wordt controller in de vacature ’centjesteller’. En secretaresse ’directeur eerste indrukken’. Echt waar. En dat is volgens Hendrikx nodig omdat de arbeidsmarkt na het einde van de crisis ingrijpend is veranderd. „Eerst hadden bedrijven het voor het zeggen, maar nu lijken werkzoekenden vaker te kunnen kiezen uit verschillende werkgevers.”

Oubollig

Ze ziet in de dagelijkse praktijk dat niet elk bedrijf hier al aan gewend is. „Dat kan frustrerend zijn. Want het is vervelend om wel nieuwe talenten aan te willen trekken, maar ze niet te kunnen bereiken.” Maar daar is een manier voor. Een trucje die overgewaaid is uit de Verenigde Staten. Met een duur woord: employer branding. Simpeler verwoord: grappige functietitels gebruiken voor bestaande beroepen met een ietwat oubollig imago.

Chief chatter

Enkele voorbeelden die Hendrikx voorbij heeft zien komen zijn verder people champion voor HR-manager, chief chatter voor callcenter manager, sales ninja voor sales executive (ja, die naam lijkt ook alweer achterhaald), service kanon voor een orders verzender en professioneel buttkicker voor columnist.

Verleiden

Hiermee weet je volgens Hendrikx jongeren wel aan te trekken. En dit soort vacatures worden bovendien sneller gedeeld op social media. De HR-manager is fan van deze trend. „Bedrijven vinden het lastig om zich te onderscheiden en aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. De oorspronkelijke titels spreken jonge talenten niet aan. Ze willen verleid worden en een werkgever die zich in hen verplaatst. Creatieve functietitels, die helder uitleggen wat iemands werkzaamheden zijn, hebben wat mij betreft dan ook de toekomst.”

De werkgever moet echter niet vergeten om in de vacature ook ergens de ’normale’ functienaam te vermelden. Zo is de vacature ook nog vindbaar voor zoekmachines.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Centjesteller? Rare functienaam moet jongeren lokken
Sluiten