Inge Schouten
Inge Schouten Nieuws 5 okt 2016 / 14:24 uur

We eten nog steeds te veel zout

Nederlanders krijgen nog steeds te veel zout binnen. De hoeveelheid zout die we tegenwoordig innemen is sinds 2006 niet veranderd. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De huidige inname ligt ruim boven de aanbevolen maximale hoeveelheid van 6 gram per dag.

In 2015 is 24 uur lang de urine van 289 personen uit Doetinchem verzameld. Op basis hiervan is het zoutgehalte bepaald. De helft van de onderzochte mannen had een dagelijkse zoutinname van 9,7 gram of meer. Bij de helft van de vrouwen was dit minstens 7,4 gram. In beide gevallen ligt de hoeveelheid ruim boven het aanbevolen maximum. In 2006 en 2010 deed het RIVM een vergelijkbaar onderzoek. De zoutinname is ten opzichte van die jaren gelijk gebleven.

Gezondheidsrisico’s

Te veel zout is niet goed voor de gezondheid. Het kan de bloeddruk verhogen wat het risico op nierziekten vergroot. Ook hart- en vaatziekten, maagkanker en botontkalking liggen op de loer als iemand lange tijd te veel zout binnenkrijgt.

Naast de zoutinname heeft het RIVM ook de hoeveelheden jodium en kalium onderzocht. Tussen 2006 en 2015 is de jodiuminname afgenomen. Mannen kregen 37 procent minder binnen en vrouwen 33 procent minder dan enkele jaren ervoor. Jodium is belangrijk voor de stofwisseling, het zenuwstelsel en de schildklier. Het risico op een tekort is volgens het RIVM klein.

Wat betreft kalium is de inname de afgelopen jaren gelijk gebleven. Kalium is belangrijk voor de regulering van de bloeddruk en vochtbalans. Volgens het RIVM is er slechts ‘een klein risico’ op een tekort.

Minder zout eten

Volgens het Voedingscentrum krijgen mensen veel zout binnen uit bewerkt voedsel. Denk bijvoorbeeld aan kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen, snacks of groenten uit blik of pot. „Ongeveer 80 procent van het zout dat we eten, komt uit bewerkt voedsel”, aldus het Voedingscentrum. Zelf voegen we maar een beperkt deel toe aan ons eten.

Mensen die minder zout willen eten, worden geadviseerd om zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten te kiezen. Het Voedingscentrum raadt aan om zoveel mogelijk producten uit de Schijf van Vijf te eten. Een beperktere zoutinname begint dus al in de winkel. Vergelijk ook eens etiketten en kies het product met het minste zout. Strooi geen extra zout meer over je maaltijd, maar breng die op smaak met peper, knoflook en verse of gedroogde kruiden, zo luidt het advies.

Reageer op artikel:
We eten nog steeds te veel zout
Sluiten