Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 27 okt 2016 / 07:43 uur

Tripje naar Aruba voor beste aanprijzer van huis

De huizen in Amsterdam mogen weer als zoete broodjes over de toonbank gaan, maar niet overal gaat het huizenverkopers zo voor de wind. De huizenmarkt duikt daarom ook steeds meer op social media op. Er worden zelfs geheel verzorgde tripjes naar Aruba verloot onder socialmediagebruikers die het fanatiekst een huis aanprijzen.

Ruim een half miljoen mensen zetten hun sociale netwerk al in om potentiële kopers te bereiken via Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Want in veel regio’s vlot het nog steeds niet met de verkoop van huizen. Drenthe is zo’n provincie die steevast onderaan de lijst bungelt van provincies waarin huizen het snelst verkocht worden. Vorig jaar plek 11.

Johan Voois (37) en zijn vrouw Dineke uit Assen hebben na 12,5 jaar woongenot hun eengezinswoning aan de Oldenhofstraat in de ‘social mediamarkt’ gezet, via HelpMee van KijkMijnHuis.nl. Zijn huis prijkt nu op de tijdlijnen van familie, vrienden en kennissen op Facebook en Twitter. Zij delen en retweeten de woning als een wilde om op hun beurt punten te sparen voor een reisje naar Aruba of bioscoopkaartjes.

Veel kijkers

„Je wil natuurlijk zoveel mogelijk aandacht voor je huis als je zoals wij in een gebied wonen waarin de huizen langer dan gemiddeld in Nederland te koop staan”, zegt Voois die eind augustus zijn woning te koop zette. „Inmiddels hebben al meer dan 1100 mensen ons huis bekeken op de website. Dat zijn er best veel. Heel veel komen via een link op Facebook binnen.”

De eerste Facebookkijker is ook al langs geweest, maar vertrok helaas zonder bod. Buren en overburen, vrienden en familie, veertig personen zetten zich voor Johan en Dineke in om de verkoop van hun huis te bespoedigen. En niet alleen door te delen en te retweeten.

Beste aanprijzer

De échte aanprijzer schrijft nog wat positieve kenmerken over de woning op de website of stipt aan wat er zich in de omgeving allemaal voor handige voorzieningen bevinden (bonuspunten mee te verdienen). Geen probleem natuurlijk voor familie en vrienden die geregeld op bezoek komen.

Vooral jonge mensen maken gebruik van de mogelijkheid om social media in te schakelen, ziet Marieke Henkelman van Lamberink Woningmakelaars in Assen. „We weten niet of de huizen hierdoor daadwerkelijk sneller verkopen, maar we zien wel een stijging in het aantal bezoeken op Funda bij deze huizen. Maar hoeveel kopers via Facebook binnen zijn gekomen, dat hebben we niet onderzocht.”

Meer gevoel

„Kijkers krijgen zo meer gevoel bij een huis. In het weekend ben ik er altijd fanatiek mee bezig en dan zie je meteen het aantal kijkers op Funda stijgen.” Hij is nog niet begonnen met het ‘omkopen’ van vrienden met etentjes om hun aanprijsfrequentie te verhogen. „Maar ik heb wel met mijn vrouw afgesproken dat degene die het meest zijn best heeft gedaan een sauna tegoedbon van 50 euro krijgt. Dus…”

In Amsterdam staat de helft van de huizen op dit moment niet langer dan drie maanden te koop, liet De Nederlandsche Bank (DNB) onlangs weten. Buiten de grote steden gaat de huizenmarkt aanzienlijk minder sterk vooruit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Tripje naar Aruba voor beste aanprijzer van huis
Sluiten