Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 24 okt 2016 / 14:11 uur

Stilstaan op de weg, dus de trein wordt populairder

De trein wint aan populariteit. En dat is misschien niet zo gek omdat het reistijdverlies op de snelwegen vorig jaar met 22 procent is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Kortom, we staan veel vaker in de file en kiezen vaker voor de trein als alternatief.

Sinds 2005 is het treingebruik uitgedrukt in reizigerskilometers ook met 22 procent toegenomen. De trein wordt vooral gebruikt om (middel)lange afstanden te overbruggen.

Opkomst fiets

Ook de fiets wordt een steeds geliefder vervoersmiddel. Mede door de opkomst van de e-bikes worden langere afstanden per fiets afgelegd. Sinds 2005 is het fietsgebruik toegenomen met bijna 11 procent. Berijders van een elektrische fiets rijden over het algemeen niet veel sneller dan die op een gewone fiets. De gemiddelde snelheden zijn respectievelijk 13 en 12,4 kilometer per uur. Wel rijden ze langere afstanden. Een gewone fietser vindt 7,5 kilometer over het algemeen wel de max, de elektrische rijders vinden het dubbele aantal kilometers nog wel haalbaar.

De tweewieler wordt ook vaker gebruikt om bij een treinstation te komen. Het fietsgebruik naar de belangrijkste treinstations in Nederland is tussen 2005 en 2014 toegenomen van 36 procent naar 43 procent. Bijna een tiende van alle afgelegde kilometers gaat inmiddels per fiets. En dat is net zoveel als dat er per trein wordt afgelegd.

Dit alles blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Kommer en kwel

Op de snelwegen begint het zo langzamerhand kommer en kwel te worden. In 2015 is het reistijdverlies toegenomen met 22 procent ten opzichte van 2014. Het verkeer op het hoofdwegennet nam met 2 procent toe. In de periode 2005-2015 is de verkeersomvang op de hoofdwegen zelfs toegenomen met 12 procent.

Knelpunten

De meeste uren verspillen we op de snelweg in de avondspits van 16.00 tot 18.00 uur. Enkele trajecten springen eruit qua files: A4 van Schiphol naar Leiden, A2 van Utrecht naar den Bosch en A12/A20 rond Gouda. Op deze wegen was het reistijdverlies ook in 2014 al toegenomen.

Opvallend is dat op de wegen waar het reistijdverlies tijdens de spits toenam, de verkeersomvang vaak blijkt afgenomen. Dat komt door de beperkte doorstroming gedurende dat dagdeel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Stilstaan op de weg, dus de trein wordt populairder
Sluiten