Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 18 okt 2016 / 05:05 uur

Hier worden treinreizigers blij van

Vooral op social media wordt volop geklaagd over het openbaar vervoer, maar er zijn ook veel ontwikkelingen die de reiziger blij maakt. Railforum heeft 13 innovaties op een rij gezet die tevreden reizigers kunnen veranderen in oprecht blije.

De innovaties dingen mee naar de Blije Reiziger Prijs. Op dit moment selecteren leden van Railforum de genomineerden waarop reizigers vanaf 1 november kunnen stemmen. „Wij willen reizigers die met plezier gebruik maken van het openbaar vervoer, omdat het goed is geregeld of omdat ze worden verrast.”

De Stapp Over

Met de Stapp Over app kunnen reizigers van Connexxion een overstap naar een andere bus aanvragen. De app maakt via bluetooth verbinding met de bus, waarmee de locatie van de bus wordt bepaald. Tot twee minuten voor vertrek van de aansluitende bus kunnen reizigers een overstapverzoek indienen. De chauffeur krijgt een seintje via zijn boordcomputer. De reiziger kan ook extra overstaptijd aanvragen.

De Hopper

De Hopperpoint is een deelfietssysteem gericht op de zakelijke markt. Na registratie kan iedereen via een app een deelfiets ontgrendelen en betalen. De Hopper kan worden opgehaald en teruggebracht bij een Hopperpoint naar keuze. Deze komen op bedrijventerreinen, bij hotels en op A-locaties in de stad. Een zakelijk abonnement kost 20 euro per maand.

De Hub

Met de actuele reisinformatie kun je altijd je reis onderweg aanpassen. Dat kan op je smartphone, maar soms is een groot touchscreen handiger. Daarom presenteert GoAbout de eerste ‘Hub’ op Rotterdam-The Hague Airport. Het multi touch screen is 55 inch (140 cm). Op de Hub krijg je reisadviezen voor van openbaar vervoer, auto én fiets.

Petflesautomaat

De Rotterdamse vervoerder RET heeft petflesautomaten op metrostations geplaatst, waar reizigers hun lege blikjes en petflessen kunnen inleveren tegen een kleine beloning. Iedere petfles of blikje is 15 cent waard. Dit kan worden gebruikt als korting bij een Rotterdamse onderneming of gedoneerd worden aan Blijdorp die de Seacleaners-Int Foundation steunt. Als je een fles of blikje inlevert klinken zeegeluiden.

Pianotrap

De pianotrap op Rotterdam Centraal wordt veelvuldig ’bespeeld’. In de traptreden, met de kleuren van pianotoetsen, zitten sensoren die een toon laten horen als je er op stapt. Stockholm had de primeur van deze pianotrap. Hierdoor nam 66 procent van de reizigers vaker de trap in plaats van de roltrap of lift. Naast de voorgeprogrammeerde liedjes kun je ook je eigen lied componeren.

Holland Travel Ticket

Deze ov-dagkaart voor toeristen is geldig bij alle elf vervoerders. Er is een dalurenvariant voor 39 euro en een variant waarmee ook in de spits mag worden gereisd voor 59 euro. In eerste instantie gaat het om een proef van een jaar.

Slimme geleidelijn

Zendertjes op het station die informatie uitwisselen met bijvoorbeeld een smartphone moeten mensen met een visuele beperking helpen om de weg te vinden. Deze ‘slimme geleidelijn’ wordt momenteel getest door een aantal slechtziende reizigers. ProRail is van plan de test uit te breiden zodat verschillende vervoersmiddelen kunnen worden meegenomen.

Gevonden voorwerpen online

Het Haagse HTM geeft een reiziger die iets verliest in het openbaar vervoer vanaf nu zelf de regie over het terugvinden van zijn voorwerp. Via de website van de vervoerder kunnen reizigers checken of hun spullen zijn teruggevonden. Bij een match bezorgt HTM het bij de eigenaar thuis. Dit kost 4 euro. Door het proces op deze manier te versimpelen hoopt de vervoerder drie keer zoveel voorwerpen terug te kunnen bezorgen.

Parkeren met ov-chip

De ov-chipkaart is straks niet alleen handig voor het openbaar vervoer, je kunt er ook je auto mee parkeren. Je stapt vanuit de trein zo de auto in, zonder in de rij te hoeven staan bij de parkeerautomaat. Je scant je ov-chipkaart bij de paslezer bij de slagboom en je kunt in en -uitrijden. Betalen doe je achteraf. Het enige wat je moet doen, is je ov-chipkaart eenmalig online koppelen aan de kaart. In Zeist loopt hiermee een proef.

HappyRail.com

Treinreiswinkel werkt aan een wereldwijde boekingssite voor treinreizen. Via HappyRail.com moet het mogelijk worden om onder een persoonlijk account wereldwijd een treinticket te boeken. Tegen het einde van dit jaar moet dit in ieder geval al kunnen voor treinreizen in heel Europa en Canada. De gebruiker kan in een keer boeken, betalen en het ticket uitprinten.

Railcatering Powerbank

Geen nood als na een lange werkdag de batterij van je telefoon bijna op is en je muziek wilt luisteren of een spelletje wil spelen in de trein. De NS Railcatering is je redder in nood. Hier kun je de ‘Railcatering Powerbank’ kopen. Naast deze draagbare oplader biedt Railcatering ook de mogelijkheid om een lege batterij in de trein kosteloos om te ruilen voor een volle.

Audiotour Oostvaardersplassen

Treinreizigers die tussen Almere en Lelystad reizen, kunnen sinds kort horen wat ze zien als ze uit het raam kijken. Met een app kunnen ze luisteren naar een audiotour over de Oostvaardersplassen. Volgens de reizigers zelf het mooiste tracé van Nederland. De tour, ingesproken door oud-politica Erica Terpstra, werkt beide kanten op.

Project WELKOM!

In het laatste jaar dat Veolia in Limburg rijdt, wil de vervoerder de hoogste klanttevredenheid behalen. Daarom krijgt de service speciale aandacht. Samen met de Hotel Management School Maastricht is het project WELKOM! ontwikkeld. Dit project is erop gericht om de servicegerichtheid en de gastvrijheid van medewerkers te versterken. Denk aan een begroeting bij het instappen en begeleiding bij verstoringen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hier worden treinreizigers blij van
Sluiten