Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 18 okt 2016

Duizenden automobilisten half blind achter het stuur

Zo rond je achttiende moet je als test een nummerbord lezen als je gaat afrijden, maar heb je eenmaal je roze pasje dan bekijk je het maar.

En daar gaat het vaak mis, want dat bekijken wordt steeds slechter naarmate je ouder wordt.

Goed zicht is natuurlijk een voorwaarde om veilig te rijden, maar veel automobilisten zijn te ijdel of te laks om een benodigde bril op te zetten.

Geen contactlenzen

Uit een onderzoek van de ANWB en Specsavers blijkt dat een kwart van de verkeersdeelnemers zonder noodzakelijke bril of contactlenzen achter het stuur kruipt.

„In feite riskeer je daarmee bewust of onbewust gevaarlijke situaties voor jezelf en andere weggebruikers”, aldus de onderzoekers.

Meer dan de helft van de automobilisten is wel eens in een gevaarlijke verkeerssituatie terechtgekomen vanwege slecht of verminderd zicht. Bij één op de tien personen kwam dit omdat zij hun bril of contactlenzen niet droegen.

Lak aan scherpte

De wettelijke scherpte moet bij automobilisten bij beide ogen (eventueel met bril of contactlenzen) tenminste 5/10 (0,5) bedragen. Maar velen hebben daar lak aan en controle is er nauwelijks.

„Het niet naleven van deze wettelijke verplichting is verontrustend,” zegt Wieteke Lap-Van Hunnik van Specsavers.

„Brildragers beseffen onvoldoende dat ze met minder zicht niet alleen een ongeval riskeren, maar ook aansprakelijk kunnen zijn voor het in gevaar brengen van anderen.”

Weinig aandacht

Ondanks dat verkeersveiligheid in alle Europese landen hoog op de agenda staat, blijkt vrijwel niemand zich om goed zicht te bekommeren.

In een internationaal rapport komt naar voren dat er in Europa grote verschillen zijn tussen de regels over oogtesten voor automobilisten. In Oostenrijk en Spanje is het verplicht om een oogonderzoek te ondergaan bij een arts voor uitgifte van het rijbewijs. In Nederland en Noorwegen daarentegen volstaat de ‘nummerbordtest’ tijdens het praktijkexamen.

Opvallend

„Het verplichte gebruik van autogordels en strikte wetgeving en handhaving rondom gebruik van alcohol en smartphones achter het stuur zijn inmiddels de normaalste zaak van de wereld, maar opvallend genoeg wordt het belang van goed zicht over het hoofd gezien”, verbaast Lap-Van Hunnik zich.

„ In de meeste Europese landen is het niet eens verplicht om je ogen te laten testen bij het verlengen van een rijbewijs. Dat is ronduit zorgwekkend.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Duizenden automobilisten half blind achter het stuur
Sluiten