Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 17 okt 2016 / 17:01 uur

‘Britse bank blokkeert Russische tv-zender’

De Russische tv-zender RT kan straks niet langer bij zijn bankrekeningen bij de Britse NatWest-bank, zo claimt Margarita Simonyan (foto), hoofdredacteur van de omroep. De Royal Bank of Scotland Group (RBS) – waar de NatWest-bank onder valt – zou RT niet langer van dienst willen zijn.

In een brief van de bank, die RT inmiddels op zijn website heeft geopenbaard, staat dat er per 12 december 2016 geen zaken meer met de zender worden gedaan. Simonyan is niet te spreken over de actie van de Britten. „Ze hebben al onze rekeningen geblokkeerd. Allemaal. ‘Geen discussie mogelijk.’ Lang leve de vrijheid van meningsuiting!” RT laat wel weten dat het nog wel zijn rekeningen kan leegtrekken.

Kremlin-gezind

Hoewel RT bekendstaat als een Kremlin-gezinde zender, heeft de Britse regering al laten weten niets met dit besluit van RBS te maken te hebben. Een woordvoerder van premier Theresa May laat weten dat het puur een zaak van de bank zelf is.

De Russische minister van buitenlandse zaken, Sergej Lavrov, heeft zich inmiddels ook over de zaak uitgelaten. Volgens hem hebben Groot-Brittannië en Londen na de Brexit iedere verantwoordelijkheid voor vrijheid van meningsuiting achtergelaten in Europa.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste tips in je mailbox!

Reageer op artikel:
‘Britse bank blokkeert Russische tv-zender’
Sluiten