Sofie Smulders
Sofie Smulders Nieuws 28 sep 2016

Wakker Dier looft Liegebeestprijs uit aan Vitel-Oké

Een prijs winnen met de titel Liegebeest is niet bepaald een eer. Dit jaar is het Vitel-Oké die met de ‘beker’ naar huis gaat. Volgens Wakker Dier, die de prijs toekent, misleidt het kalfsvleesmerk consumenten.

Ieder jaar zet Wakker Dier samen met de consument de merken en organisaties op een rij die producten of reclames over producten op de markt brengen die misleidend zijn voor de consument. Merken die producten maken die wel echt diervriendelijk zijn, lopen door deze ‘schone schijn’ klandizie mis. Het merk dat de meeste stemmen voor de misleiding ontvangt, is de winnaar van de Liegebeestprijs.

Op de verpakkingen van Vitel-Oké en de eigen website staan volgens de dierenrechtenorganisatie „overdreven positieve uitspraken” over dierenwelzijn. Het merk heeft weliswaar een ster van het Beter Leven-keurmerk. „De Dierenbescherming zelf noemt dit een stap vooruit, maar nog lang niet diervriendelijk”, aldus Wakker Dier. Op de eigen website noemt Vitel-Oké het vlees echter ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’. Ook de claim dat de kalveren voldoende leefruimte hebben, is volgens Wakker Dier niet waar.

„De kalfjes zijn vrijwel direct na hun geboorte bij hun moeder weggehaald en na twee weken verhuisd naar een kalvermesterij. Daar spenderen zij de rest van hun korte leven in overvolle stallen met harde vieze vloeren zonder stro en weidegang”, aldus Wakker Dier, dat een klacht indient bij de Reclame Code Commissie.

Lidl ontsnapt

Nummer twee op de lijst van Wakker Dier is Unox met zijn Bierbommetjes. Het merk bestempelt zijn product als 100 procent kwaliteitsvlees, maar de knakworstjes hebben geen Beter Leven-keurmerk. Zuivelmerk Den Eelder kwam op plaats 3 terecht en de tilapia van The Sea & We staat op de vierde plek.

Supermarktketen Lidl heeft geluk. Het bedrijf heeft net op tijd maatregelen genomen om aan de ‘eer’ van de Liegebeestprijs te ontsnappen. Lidls nieuwe kip bleek nog steeds plofkip te zijn, maar vorige week kondigde de keten aan over te stappen op een ras dat minder snel groeit en dat uiterlijk over minder dan een jaar in de schappen moet liggen. Dit was voor Wakker Dier reden om Lidl te sparen.

De Liegebeestverkiezing heeft volgens Wakker Dier absoluut zin. „Steeds vaker past de producent na de nominatie het product of de uiting aan.” In de afgelopen jaren namen onder meer de fastfoodketens KFC en McDonald’s en supermarkt Plus de prijs mee naar huis.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Wakker Dier looft Liegebeestprijs uit aan Vitel-Oké
Sluiten