Inge Schouten
Inge Schouten Nieuws 26 sep 2016 / 10:05 uur

Vliegtuigpassagiers vaker de dupe van vertraging

Deze zomer waren er 1.261 vluchten van en naar Nederland meer dan drie uur vertraagd. Dagelijks hadden 2.000 vliegtuigpassagiers last van vertraging of kwamen niet aan op hun eindbestemming. Dat blijkt uit een analyse van EUclaim op verzoek van het AD.

Afgelopen zomer waren er 30 procent meer vluchten vertraagd ten opzichte van vorig jaar. „De stijging komt voornamelijk door operationele problemen bij Vueling en TUI. Die hebben weinig reserve om problemen op te vangen”, zegt Paul Vaneker van EUclaim in het AD. Tussen 21 juni tot en met 20 september werden 778 vluchten geannuleerd en waren 730 vliegtuigen vertraagd. Het ging in de meeste gevallen (84 procent) om vermijdbare vertraging of annulering. Dit betekent dat gedupeerde passagiers recht hebben op een schadevergoeding.

Dominosteentjes

Claimbedrijf Vlucht-vertraagd.nl herkent de cijfers. Volgens oprichter Tom van Bokhoven zijn de vertragingen te wijten aan de strakke planning van luchtvaartmaatschappijen. „Hoe meer ze vliegen, hoe meer ze verdienen. Als er dan één vlucht vertraagd is, gaan de volgende vluchten als dominosteentjes mee."

In 2015 waren er 982 vluchten vertraagd en het jaar ervoor vertrokken 853 vliegtuigen met een vertraging van minstens drie uur. Als een vlucht langer dan drie uur is vertraagd dan heeft de passagier recht op compensatie. Bij Europese vluchten is dat 250 euro, bij intercontinentale vluchten krijgt men 600 euro terug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vliegtuigpassagiers vaker de dupe van vertraging
Sluiten