Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 12 sep 2016 / 06:05 uur

Risico’s op treinuitval door besparing spoor

ProRail overweegt meer werkzaamheden aan het spoor overdag uit te voeren. Hiermee neemt de spoorbeheerder willens en wetens het risico dat er meer treinen uit gaan vallen.

De dienst ziet zich hiertoe gedwongen door de enorme bezuinigingen die doorgevoerd dienen te worden om een potentieel tekort van 475 miljoen euro in 2028 te voorkomen. In een rapport aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) heeft ProRail in totaal 11 maatregelen uitgewerkt die kunnen leiden tot kostenbesparing.

Overdag werken

Hieronder dus het uitvoeren van meer onderhoudswerkzaamheden overdag en langer werken in de nacht (en late avond). Beiden kunnen leiden tot treinuitval.

„Als er vanuit wordt gegaan dat voor 70 procent van het spoor deze maatregel toepasbaar is, leidt zes uur werken op een baanvak per maand tot het schrappen van ongeveer 5 procent van de treinen op die specifieke dag in dat gebied”, staat er in het rapport over het uitvoeren van meer onderhoudswerkzaamheden overdag.

Enkele voordelen van overdag werken zijn volgens ProRail dat het werk goedkoper gedaan kan worden en de kwaliteit ervan toeneemt omdat meer eigen personeel van de aannemer met gebiedskennis ingezet kan worden.

Langere nacht

Het verlengen van het nachtelijke onderhoudsrooster van vier uur naar zes uur, de zogeheten Langere Trein Vrije Periodes (TVP’s), heeft ook consequenties blijkt uit een berekening.

„Dit heeft als gevolg een vermindering van de treinen met 13 procent in het gebied waar die dag gewerkt wordt. Dat betekent ook dat dagelijks ongeveer 5 procent minder treinen landelijk rijden. Het betreft dan de treinen laat in de avond of aan het begin van de nacht.”

Extra kosten

Bij de berekeningen is geen rekening gehouden met de kosten van vervoerspartners voor alternatief vervoer of omzetderving, of de economische impact door minder treinen.

Op dit moment knelt de tijd voor het uitvoeren van onderhoud en vervangingen. Dat is een van de oorzaken het uitstellen van werkzaamheden bij ProRail. Het is uiteindelijk aan de staatssecretaris om, voor het einde van dit jaar, te bepalen welke maatregelen worden ingevoerd. De maatregelen gaan dan volgend jaar al in.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Risico’s op treinuitval door besparing spoor
Sluiten