Cerise van Vliet
Cerise van Vliet Nieuws 12 sep 2016 / 20:55 uur

Reclameposters in Londen vervangen door kattenfoto’s

Leuk allemaal die enorme reclameborden aan de muren van metrostations, maar hoe leuk zou het zijn als daar allemaal grote kattenfoto’s hingen? Heel leuk, vonden de mensen van The Citizens Advertising Takeover Service oftewel CATS.

Deze groep kattenliefhebbers heeft door middel van crowdfunding geld ingezameld om maar liefst 68 reclameposters in een Londens metrostation te vervangen door enorme kattenfoto’s. De plaatjes van horloges, proteïneshakes en apps hebben plaatsgemaakt voor grote pluizigheid.

Eerst was de groep gewoon van plan om leuke kattenplaatjes op te hangen, maar toen ze eenmaal doorhadden dat dit misschien wel eens een succes kon worden, bedachten ze iets extra’s. Ze hingen foto’s op van katten die een liefdevol huisje zoeken.

Katten helpen

Veel van de poezen en katers op de foto’s zijn dan ook gefotografeerd bij ‘Battersea Dogs and Cats Home’ en ‘Cats Protection’ de grootste dierenwelzijnsorganisaties in Engeland. Waarom CATS deze ludieke actie op touw zette? Vooral omdat het er super vet uit zou zijn, maar ook om de eenzame katten een handje te helpen.

De nieuwe posters zijn daarnaast ook een klein schopje tegen de eenentwintigste eeuw met al haar reclames. De groep is absoluut niet tegen reclame schrijft een van de initiatiefnemers, James Turner, op zijn blog (inclusief meer foto’s). Maar ze zijn er ook niet voor, want de hele tijd gevraagd worden of je van alles wil kopen, is ontzettend vermoeiend, schrijft hij.

Niet alles moeten kopen

„Zou het niet geweldig zijn om je niet de hele tijd zorgen te maken over een vakantie die we niet kunnen betalen, de auto die we niet nodig hebben of het lichaam dat we niet hebben?” schrijft James. „Stel je een wereld voor waarin openbare gelegenheden je een fijn gevoel geven…”

Hun stunt is dan dus ook absoluut geen verkooptrucje: „Dit is geen slimme marketingstunt voor één of ander diervoedingsmerk, of een nieuwe televisieserie.” De mensen achter dit project zijn vrijwilligers, die het geld hebben opgehaald via crowdfunding. „We willen mensen inspireren anders na te denken over de wereld en hen laten realiseren dat ze de kracht hebben deze te veranderen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Reclameposters in Londen vervangen door kattenfoto’s
Sluiten