Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 13 sep 2016 / 05:47 uur

’De aanpak van geweld in het ov moet gerichter’

Niet alle mogelijkheden om geweld in het openbaar vervoer aan te pakken, worden optimaal benut. Een systeem dat eenvoudig risicotrajecten kan analyseren zodat politie hier gericht op kan anticiperen, wordt momenteel onvoldoende ingezet door vervoerbedrijven.

Het zogeheten Trias-systeem heeft zich in Groot-Brittannië al bewezen. Volgens Tweede Kamerlid Salima Belhaj (D66) is hierdoor in Liverpool in 7 jaar tijd het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer met maar liefst 90 procent teruggedrongen. Het systeem analyseert geanonimiseerde gegevens van verschillende vervoerders om zo risicolijnen, risicotijden en risicoplaatsen in kaart te brengen. Op dit moment maken slechts enkele regionale vervoerders daar gebruik van.

Belhaj verbaast zich hierover en wil dat alle openbaar vervoerbedrijven – bus, trein en stadsvervoer – in Nederland deze informatie over geweld en agressie met elkaar en de politie gaan delen. „Zo kan de politie gericht ingezet worden om op een effectieve manier het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer drastisch terug te dringen”, meent Belhaj.

Incidenten

„Met een gerichte aanpak kun je voorkomen dat ruiten van bussen worden ingegooid of dat een chauffeur of conducteur het ziekenhuis in geslagen wordt. Als we bijvoorbeeld weten dat om zes uur ’s avonds regelmatig incidenten zijn op station Zwolle, dan zorg je ervoor dat de politie daar klaarstaat. Het werkt preventief en raddraaiers worden aangepakt.”

Belhaj wil dat het Trias-systeem in heel Nederland, voor al het openbaar vervoer wordt ingevoerd. Op dit moment gebruiken enkel de provincies Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland het systeem voor het regiovervoer. Dat kost hen samen 200.000 per jaar. „Om het geld kan het niet gaan”, gaat Belhaj verder. „De schade en overlast van dit maatschappelijke probleem kost ons ook geld.”

Kleine investering

Volgens Belhaj kan met een relatief kleine investering een hoop ellende voor reizigers, buschauffeurs en conducteurs voorkomen worden. „Het is opmerkelijk dat niet alle vervoerders, provincies en grote steden dit systeem gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat het ook hier kan werken.”

Dinsdag praat de Tweede Kamer over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
’De aanpak van geweld in het ov moet gerichter’
Sluiten