Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 29 aug 2016
Leestijd: 2 minuten

Tweede supermarkt overstag: weg met kindheld op zoet

Na supermarkt Plus bant nu ook Albert Heijn kinderhelden en -figuurtjes van de verpakking van ongezonde producten. Snoepgoed, koekjes en andere minder gezonde versnaperingen van het eigen merk van de supermarkt zullen het straks zonder kinderidolen op de verpakking doen.

Kindermarketing

Dat betekent goed nieuws voor de vorig jaar in het leven geroepen Alliantie Stop Kindermarketing. Het liefst zou deze club, bestaande uit onder andere artsen en gezondheidsorganisatie, zien dat er een wetswijziging komt die het gebruik van kinderhelden en vrolijke stripfiguren op ongezonde producten verbiedt.

„Wij zijn heel blij dat in 1,5 maand nu twee supermarkten zelf actie ondernemen”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond, een van de organisaties die is aangesloten bij de alliantie. „Het gaat nu nog alleen om producten van het eigen merk van deze supermarkten, een kleine stap. Maar wel een mooi voorbeeld. Twee supermarkten zijn nu om, wij hopen dat de rest en vooral ook fabrikanten volgen.”

Mekkerende kinderen

Volgens Van der Staak is er uiteraard ook een rol weggelegd voor ouders in het bepalen wat hun kinderen wel en niet eten, maar, zo zegt zij, dat wordt door kindermarketing wel lastiger gemaakt.

„Kinderen zien hun idolen op de verpakkingen en beginnen te zeuren om het product. En dit blijft niet beperkt tot snoep en koek. Ook op toetjes en zoet broodbeleg staan kinderidolen die de verleiding groter maken om het product te kopen. En het werkt, ouders zwichten, anders zouden fabrikanten het niet doen. Kindermarketing draagt bij aan een ongezond eetpatroon.”

En de rest?

Omdat vooralsnog de kinderfiguurtjes alleen van de eigenmerkproducten van de supermarkten worden gehaald, zullen producten zoals K3-snoep, Mega-Mindy-hagel en Dora-koekjes nog wel te koop blijven. „Op ons eigen merk hebben wij de meeste invloed”, laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. „Hiermee zetten we een gezonde eerste stap. We laten zien hoe het kan.”

Bij Albert Heijn gaat het om zo’n twintig tot dertig producten waar nu in fases de zogenoemde ‘kids characters’ van worden verwijderd. Eind 2017 is dat proces klaar. Tegelijkertijd zal een nieuw kinderfiguurtje, de RockFrog, zijn intrede maken in de supermarkt. Deze kikkers zullen schitteren op gezondere eigenmerkproducten in de schappen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.