Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 1 aug 2016 / 15:23 uur

ProRail: toenemend gevaar op private overwegen

In Nederland zijn 325 spoorwegovergangen in het bezit van particulieren. Deze onbeveiligde oversteekplaatsen worden echter steeds vaker gebruikt als onderdeel van bijvoorbeeld een wandelroute of als sluiproute om ergens sneller te komen. Spoorbeheerder ProRail maakt zich hier grote zorgen over.

„De overgangen die in het bezit zijn van landeigenaren of particulieren met recht van overpad zijn over het algemeen alleen voorzien van een kruis, niet van bellen en spoorbomen”, zegt een woordvoerder van ProRail. „Er liggen alleen wat betonnen schotten over de rails om over te kunnen steken. Doodeng. Officiële wandelroutes mogen niet over deze overwegen lopen, maar recreanten komen er steeds vaker mee in aanraking. Of mensen die het als sluiproute naar bijvoorbeeld hun werk ontdekken. Daar zijn we helemaal niet blij mee.”

Onwetendheid

Want er kleven grote gevaren aan. Boeren die deze overwegen op hun land al jaren passeren vormen het probleem niet, maar wandelaars zijn niet op de hoogte van de lokale situatie. Ze weten niet hoeveel treinen er per uur voorbijrazen en lopen vaak onoplettend langs het spoor. Zeker bij mist of ander slecht weer kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. „Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor, maar niet voor deze oversteekplaatsen”, gaat de woordvoerder verder. „Wij proberen zoveel mogelijk overwegen te beveiligen of te laten verdwijnen, maar hierover hebben we niets te zeggen.”

Verantwoordelijkheid

ProRail gaat weleens in overleg met particulieren om een oplossing te bedenken. Zoals het creëren van een andere overweg in de nabije omgeving. „Maar het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar. We gaan ervan uit dat ook zij niet willen dat anderen over hun eigendom lopen en hier alles aan doen. Toch zien we steeds vaker gebeuren dat private overwegen een publiek karakter krijgen. Dat is nooit de bedoeling geweest van een particuliere overgang.”

Sluiten

ProRail mag geen particuliere overwegen sluiten. Dat mag alleen in opdracht van de landeigenaren, de gemeente of de mensen die recht van overpad hebben over het spoor. Een voorbeeld van het laatste is het Laantje van Alverna in Heemstede. De omwonenden wilden deze eigen weg, die onderdeel is van een populaire wandelroute, afsluiten vanwege de gevaren van de onbewaakte overgang. De gemeente was hier echter tegen en stapte naar de Raad van State. Deze oordeelde dat het pad wel onderdeel uitmaakt van de openbare weg, zodat deze onlangs weer moest worden geopend.

Over het algemeen is het de afgelopen jaren veel veiliger geworden op spoorwegovergangen. Het aantal dodelijke ongevallen op overwegen is in 30 jaar met 80 procent gedaald. In 1986 kwamen er 68 personen om het leven door een botsing met een trein op een overweg. In de eerste zes maanden van 2016 waren dit er vier. De laatste jaren neemt het wel weer toe.

Ook het aantal botsingen zonder doden is afgenomen. Van 180 in heel 1986 tot 15 in de eerste 6 maanden van dit jaar. Nederland telt zo’n 2500 overwegen. 80 procent is beveiligd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
ProRail: toenemend gevaar op private overwegen
Sluiten