Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 10 aug 2016
Leestijd: 2 minuten

Het tij is gekeerd: friet wint het online van patat

De een noemt het friet de ander gaat voor patat. Goed nieuws voor #teamfriet: friet is in opkomst. Voor het eerst in de geschiedenis wordt de term friet in Nederland zelfs vaker gebruikt dan patat. Althans, volgens onderzoek van databureau Buzzcapture. En let wel: zij onderzochten alleen het gebruik van de woorden friet en patat online.

Verschuiving

Sociale media, fora, nieuwssites en blogs werden gescand op de worden patat en friet. In de meeste gevallen (52 procent) werd gekozen voor het woord friet om de gefrituurde aardappels te benoemen. Vorig jaar was de stand nog in het voordeel van #teampatat, toen werd ‘patat’ gebruikt in het merendeel van de gevallen (55 procent).

De reden voor de stijgende populariteit van het woord friet, wijten de onderzoekers aan onder andere de grote fastfoodketens die vaak voor friet in plaats van patat kiezen. Ook nieuwe luxe snackbars winnen aan populariteit en gebruiken overwegend de term friet. Daarnaast is het de ‘schuld van’ of ‘te danken aan’ media die volgens de onderzoekers ook veelvuldig het woord friet gebruiken. Bijvoorbeeld in de AD Friettest, waarin keer op keer het woord friet voorkomt.

Strijd

Zomer vorig jaar woedde een hevige strijd op sociale media tussen #teampatat en #teamfriet. Een kaart van het Meertens Instituut werd daarbij veel gedeeld. Op die kaart is een duidelijke patat-friet-grens te zien die ons land in tweeën ‘verscheurt’.

België

In Vlaanderen bestaat er geen twijfel over. #teamfriet gaat hier duidelijk aan de leiding. Uit Belgische data van Buzzcapture blijkt dat maar liefst 74 procent van de Belgen het woord friet gebruikt. De Belgen die wel ‘patat’ in de mond nemen, hebben het vaker over ‘patatten’ of ‘patatjes’.

Hoe je het ook noemt: gelukkig krijg je doorgaans gewoon een bakje gefrituurde aardappels voor je neus.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Het tij is gekeerd: friet wint het online van patat
Sluiten