Jessica Heijmans
Jessica Heijmans Nieuws 21 jul 2016 / 09:06 uur

Mattel verkleint verliezen door comeback Barbie

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel heeft het afgelopen kwartaal een beter omzet gemaakt dan verwacht, en dat heeft alles van doen met een hernieuwde interesse in Barbies

Stijging in omzet

Nadat het marktaandeel van Mattel elk jaar afnam, besloot het bedrijf grote veranderingen door te voeren door Barbie een make-over te geven. Deze zet lijkt zijn vruchten af te werpen nu de speelgoedfabrikant een lager verlies heeft gedraaid dan verwacht, doordat de omzet uit de verkoop van Barbies is toegenomen.

Mattel stelt dat de verkoop van Barbies wereldwijd is gestegen met 23 procent in het afgelopen kwartaal. Hierdoor is de omzet van de fabrikant met 3.1 procent gedaald tot 868 miljoen euro, en dat is minder dan analisten hadden voorspeld.

Mattel verkleint verliezen door comeback Barbie
Foto: EPA/Mattel

Verandering

Door de grote concurrentie van de Frozen poppen en het verlies van de licentie om Disney-princessen te maken, besloot Mattel in januari om het over een nieuwe boeg te gooien met de Fashionista-lijn. Voor het eerst introduceerde het bedrijf Barbies met verschillende lichamen – lang, petite en met rondingen.

Daarnaast zijn er 7 huidtinten, 22 kleuren ogen en 24 kapsels mogelijk, waardoor de pop een bredere demografie kan aanspreken. „We blijven een fenomenaal momentum zien met betrekking tot de nieuwe Fashionista-lijn, en onze nieuwe lijn voor jonge meisjes, Dreamtopia,” aldus Mattel woordvoerder Alex Clark tegen Reuters.

‘Material-girl’

Het lichaam van Barbie bleek niet de enige reden voor ontevredenheid te zijn, ook het materialisme van de pop viel niet in goede aarde. Tania Missad, senior directeur van globale inzichten, gaf aan dat „een groot deel van de conversatie gefocust was op wat Barbie had – haar spullen.”

Uit onderzoek van de fabrikant bleek dat de ouders van nu de pop te materialistisch vinden, en zij willen hun kinderen speelgoed geven dat betekenis heeft. Mattel is daarom de marketingcampagne You Can Be Anything gestart, waarin niet langer wordt gefocust op het uiterlijk van de pop, maar op de verschillende carrières die kinderen later kunnen nastreven, zoals dierenarts, professor of president.

Reageer op artikel:
Mattel verkleint verliezen door comeback Barbie
Sluiten