Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 12 jul 2016

‘De beste ideeën bedenk je onder de dertig’

Steeds meer jongeren verdienen tegenwoordig een zakcentje bij met het bedenken van concepten, oplossingen of nieuwe producten voor bedrijven. Slim, want de beste ideeën bedenk je voor je dertigste. De tijd van stoffige uitvinders op stoffige zolderkamers is al lang voorbij.

„De eerste spaceshuttle is bedacht en ontworpen door mensen onder de dertig, en veel Nobelprijswinnaars worden op hun zestigste beloond voor theorieën die zij bedachten voordat ze dertig waren”, zegt Joost Dekkers, oprichter van Battle of Concepts. „Of kijk naar de oprichters van Facebook en Google. Jongeren zijn onbevangen, geloven in hun idee en durven ermee aan de slag te gaan.”

Onbevangen

Hoe zorgen we ervoor dat treinreizigers sneller in- en uitstappen? Wat is jouw idee om je thuis nog comfortabeler te voelen? Hoe voorkomen we dat mensen langs de spoorbaan lopen? Het zijn enkele ’opdrachten’ die door bedrijven uitgeschreven zijn onder studenten. „Naar mate je ouder wordt en meer ervaring hebt, ga je onbewust meer in de haalbaarheid van je ideeën denken”, gaat Dekkers verder. „Jongeren zijn in staat om nog echt out-of-the-box te denken. Ze zien een probleem voor het eerst en worden niet beperkt door hun ervaringen of meningen van hun managers. Deze vrijheid geeft hun de mogelijkheid unieke combinaties te maken en waanzinnige ideeën te bedenken. Regelmatig zijn die ideeën niet direct haalbaar, maar het opent de ogen van organisaties en helpt hen te innoveren.”

Eerste keer

Niels Bergervoet, IT consultant en zijn broer Dennis, statistisch analist, wonnen met hun Slimme luchtmeter de juryprijs bij de Essent Comfort Challenge. Nu maken ze samen met vier andere genomineerden nog kans op de publieksprijs. Het is de eerste keer dat ze aan zo’n wedstrijd meedoen. „We wilden het altijd eens proberen en bij de Essent battle hadden we meteen ideeën”, zegt Niels.

Volgens hem ligt de kracht van dit soort wedstrijden erin dat mensen van buiten de industrie meedenken. Hierdoor kom je tot verfrissende ideeën. „De 1500 euro die we hebben gewonnen is leuk, maar het is vooral leuk om jouw idee tot leven te zien komen. Het is een uitdaging om creatief bezig te zijn en over iets heel anders na te denken.”

Probleem oplossen

Dekkers stelt dat het prijzengeld prikkelt, maar dat studenten en „young professionals” het vooral mooi vinden om een echt groot probleem op te lossen. „Ze willen de wereld verbeteren, impact hebben. Ook de maatschappelijke relevantie is belangrijk. Als een bedrijf vraagt hoe ze meer bier kunnen verkopen, krijgen ze vijftig inzendingen. Maar als ze vragen hoe ze kunnen voorkomen dat de draaidoppen in het milieu terechtkomen, krijgen ze er honderd.”

Werkgevers vinden het ook steeds belangrijker dat werknemers innovatief zijn. Als je dit soort challenges op je cv hebt, bewijs je dat meteen, zegt loopbaancoach Aaltje Vincent. „Je brengt zo je vakmanschap onder het voetlicht en dat maakt dat je gezien wordt”, zegt Vincent. „Innovatief zijn is je laten inspireren door andere werkvelden en dat combineren in jouw idee. Dat is belangrijk.”

Comfort Challenge

Voor de Comfort Challenge heeft energiebedrijf Essent studenten, ’young professionals’ en ander creatief talent uitgedaagd om een idee in te sturen dat het comfort thuis verhoogt en tegelijkertijd energie bespaart. Vijf concepten zijn genomineerd. De juryprijs is vergeven, nu is de strijd om de publieksprijs voor het beste idee is losgebarsten. Stemmen kan tot 25 juli via www.comfortchallenge.nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
‘De beste ideeën bedenk je onder de dertig’
Sluiten