Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 7 jun 2016 / 13:05 uur

‘Reizigers dagelijks klem tussen treindeuren’

Een moeder die de kinderwagen nog even snel tussen de treindeur propt, een man die met zijn been klem tussen de deur verder wil reizen. Conducteurs maken de gekste en gevaarlijkste dingen mee met reizigers die na het fluitsignaal de trein in proberen te glippen. „Het is gevaarlijk en het zorgt voor onnodige vertraging”, zegt NS-hoofdconducteur Xander Philips (41).

Je bent al 16 jaar conducteur bij NS. Zijn de reizigers in die tijd roekelozer geworden met instappen?

Nee, het is altijd zo geweest. Maar omdat we nu meer aan onze punctualiteit werken, zijn we de campagne gestart. Na het fluitsignaal instappen levert gevaar op en vertraging. Als je de vertrekprocedure af moet breken en weer op moet starten, ben je zo 4 minuten verder. Andere reizigers in de trein missen hierdoor hun aansluiting en diegenen in de trein achter ons ook. Mensen beseffen dit niet. Daarbij wil je geen uitstekende ledematen uit je trein.

https://twitter.com/WendyVenge/status/739705387050541056

Komen dit soort situaties vaak voor?

Dagelijks, in iedere trein wel een paar keer. Vooral in de spits. Reizigers denken dat de tijd die op het bord boven het perron staat de uiterste tijd is om in te stappen. Dat is niet zo. Dit is de vertrektijd. Een conducteur start zo’n 15 seconden voor het wegrijden de vertrekprocedure. Als de conducteur fluit, betekent dit dat er niet meer ingestapt mag worden. Dat geldt ook voor de persoon die nog snel de roltrap op komt rennen, omdat hij haast heeft.

Heb je veel (bijna) ongelukken zien gebeuren?

Ik zag een keer een moeder haar kinderwagen tussen de deuren proppen. Met kind erin, welteverstaan. Dat kind had zo op het spoor kunnen belanden. Een ander voorbeeld is een man die op het laatste moment binnen probeerde te komen en struikelend de trein binnen kwam vallen. Zijn lichaam lag op het balkon en zijn benen buiten de deuren. Van jong tot oud, iedereen probeert het. Maar de uitdrukking ’hoe ouder, hoe gekker’ is hier zeker ook van toepassing.

Ze zullen wel haast hebben…

Ik begrijp wel dat mensen de trein willen halen, maar het is gewoon gevaarlijk. De volgende trein rijdt vaak al een kwartier later. Gelukkig vallen er doorgaans geen echte gewonden, want wij zijn er om ervoor te zorgen dat het niet uit de klauwen loopt. We kijken langs de trein, fluiten, draaien de sleutel om, sluiten de deuren en controleren of er niemand tussen zit. Maar toch kan het gebeuren dat er iets gebeurt en een onderzoek moet worden ingesteld. Wij worden afgerekend op dit soort incidenten.

En niet alleen door de werkgever.

Van de reiziger die voor een dichte deur staat, krijg ik vaak genoeg het bekende middelvingertje. Of een trap tegen de deur. Ze denken dat ik zomaar de deur open kan doen voor ze. Maar zo werkt het niet.

Campagne

Met de campagne ’Niet instappen na het fluitje’ die maandag is gestart, wil NS reizigers laten weten dat het niet is toegestaan om na het fluitsignaal nog in te stappen. Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in na het horen van het fluitsignaal van de conducteur, blijkt uit een peiling van NS onder meer dan 200 hoofdconducteurs.

Vorig jaar is er aan ongeveer dertig reizigers een boete uitgedeeld, omdat zij vlak voor het sluiten van de deuren binnen probeerden te komen. Een dergelijke boete voor ’ernstige verhindering van het treinverkeer’ kan oplopen tot 230 euro.

Reageer op artikel:
‘Reizigers dagelijks klem tussen treindeuren’
Sluiten