Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 20 jun 2016 / 11:53 uur

Het verkeer wordt niet veel veiliger van flitskastje

Het land staat er vol mee: flitskastjes om snelheidsovertreders te ontmaskeren. En zijn er geen kastjes, dan is er wel trajectcontrole.

Maar vreemd genoeg wordt het verkeer er niet veiliger van, zo blijkt uit een rapport van de Europese Veiligheidsraad Verkeer (ETSC).

In 2015 kwamen namelijk 621 mensen om in het verkeer, 9 procent meer dan in 2014. ,,Dat komt door minder handhaving door de politie”, waarschuwt ETSC-directeur Antonio Avenoso.

Zichtbaarheid

Met name de zichtbaarheid van de politie is hierbij een probleem. Gevaarlijk gedrag zit ’m namelijk lang niet altijd in snelheidsovertredingen. Maar veel andere overtredingen worden niet door camera’s geconstateerd. Daar zijn agenten voor nodig.

„Lik op stuk werkt veel beter dan bonnen in de bus. Handhavers zien is belangrijk”, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Ten eerste word je meestal staande gehouden voor wat ergere dingen, ten tweede heeft dat veel meer direct gevolg op je gedrag en ten derde wordt dat minder gezien als de schatkist spekken en automobilist uitmelken.”

Bonnenmachines

Meer op straat handhaven is dus beter dan wat Tertoolen noemt „geautomatiseerde bonnenmachines als bijvoorbeeld trajectcontrole.”

Avenoso is het daarmee eens: „Er worden nu minder gevaarlijke bestuurders gepakt, en mensen krijgen het gevoel dat de pakkans lager wordt. Hierdoor gaat het aantal verkeersdoden niet omlaag.”

Zo daalde het aantal boetes in Nederland voor telefoneren tijdens het rijden tussen 2010 en 2015 met gemiddeld 22 procent per jaar en nam de hoeveelheid boetes voor zonder gordel rijden jaarlijks met 30 procent af.

Pakkans

„De pakkans is veel belangrijker dan de hoogte van de boete”, zegt Tertoolen. Een hoge kans om gepakt te worden schrikt het meest af.”

Overigens willen volgens Tertoolen veel mensen dat alleen zwaardere overtredingen bekeurd worden.

„Rijden onder invloed, 200 km per uur rijden en levensgevaarlijk inhalen, dat keuren de meeste mensen wel af. Dat doen we zelf niet en daar zou dus veel zwaarder op gehandhaafd moeten worden. Iets te hard rijden en fout parkeren daarentegen, doen we zelf ook wel en dus vindt men het vaak schandalig dat dat bestraft wordt.”

Hellend vlak

Toch heeft Tertoolen daar zijn bedenkingen bij. „Bij minder handhaven op kleine overtredingen, verschuift langzaam de norm en het gedrag richting ‘ach je kunt best wat meer gas geven in het verkeer’. Maar verkeer is een hellend vlak dus dan glijden we langzaam wel verder af.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Het verkeer wordt niet veel veiliger van flitskastje
Sluiten