Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 23 mei 2016 / 14:14 uur

Vertragingen op het spoor door geldgebrek

Treinreizigers zijn de dupe van vertragingen op het spoor doordat de overheid beknibbelt op investeren in het spoor. Gebrekkige kwaliteit of capaciteit van spoorlijnen of het in zijn geheel ontbreken hiervan zijn het gevolg.

Dit en meer schrijven 24 organisaties waaronder NS, ProRail en Rover maandag in een brandbrief aan premier Mark Rutte. In de brief luiden zij de noodklok over het dichtslibben van spoor-, water- en autowegen. De organisaties die samen het grootste deel van ’mobiel Nederland’ vertegenwoordigen, roepen dringend op om „op korte termijn aanzienlijk meer geld vrij te maken voor meer verbindingen, betere doorstroming en meer comfort”.

Meer reizigers

Onder meer op het spoor. Met het aantrekken van de economie groeit ook hier het aantal reizigers gestaag. Dit mag niet ten koste gaan van het reizen per trein, stellen de organisaties. Een aantal belangrijke schakels die nu missen in de verbindigen, omdat er geen geld voor vrij wordt gemaakt, zorgen dagelijks voor vertragingen voor reizigers. Reizen per trein wordt hierdoor alleen maar onaantrekkelijker.

Vertragen

„Het vertraagt personen- en goederenvervoer, wat in een hoog mobiele samenleving anno 2016 niet meer acceptabel is”, schrijven zij in de brandbrief. „Voorbeelden zijn de vertragingen die ontstaan door de ontbrekende boog op de Merwedelingelijn (Dordrecht-Geldermalsen) tot aan Rotterdam en Utrecht, de gebrekkige kwaliteit en capaciteit van de lijnen Arnhem-Utrecht en Utrecht-Leiden en de ontbrekende inhaalspoorlijn bij Wormerveer die de ’Zaanlijn’ zou kunnen ontlasten. Vooral investeren in dat laatstgenoemde knelpunt zou de spoorbereikbaarheid van Noord-Holland aanzienlijk verbeteren.”

Spooragenda

Ook op de spooragenda tot 2028 die door het kabinet en de Tweede Kamer is omarmd, is nog geen financiële klap gegeven. Hierin staan actiepunten die gericht zijn op het verbeteren van de dienstverlening voor reizigers en bedrijven gericht op betrouwbaarheid, reistijd, gemak en informatieverbetering. „Daar is geld voor nodig.” Als dat er is, zijn er volgens de organisaties voldoende mogelijkheden om de capaciteit op het spoor uit te breiden voor zowel passagiers als goederen.

„ Meer capaciteit voor treinen, bussen en lightrailverbindingen, meer investeringen in fietsparkeerplekken bij treinstations en ov-haltes en daarmee meer ruimte voor reizigers en verladers en meer comfort. Daar helpen we werknemers, bedrijven maar ook gezinnen, scholieren en studenten mee vooruit.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Vertragingen op het spoor door geldgebrek
Sluiten