Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 9 mei 2016 / 06:01 uur

Online afdingen is het nieuwe koopjes jagen

Nederlanders zijn niet per se zuinig, maar betalen liever niet te veel. Zowel offline als online. Afdingen in een webshop kan niet, maar kortingen afdwingen wel. Zo stelt ruim 60 procent een aankoop uit als zij geen korting kunnen krijgen en ervaart ruim 70 procent een gevoel van trots als zij minder dan de standaard verkoopprijs betaalt.

We speuren wat af in de online webwinkels. Niet alleen naar de mooiste spullen, maar vooral naar de goedkoopste versies daarvan. „Nederlanders zijn trots op hun koopmansdrift”, stelt Oxxio die de kortingdrift liet onderzoeken. Niet zuinig maar slim noemt het bedrijf dit. „Zes op de tien ziet het als een sport om het beste product of dienst voor de laagste prijs te kopen.”

Eenvoudiger

En door de komst van internet en vergelijkingssites is dit een stuk eenvoudiger geworden. Acht op de tien Nederlanders zegt hierdoor meer controle te hebben over zijn of haar uitgaven. De koopjesjagers zoeken naar de beste deal vooral via zoekmachines (bijna drie kwart), vergelijkingssites (58 procent) en websites van winkels of leveranciers (45 procent).

De ouderwetse manier via reclamefolders en de winkels lijkt veel minder populair geworden. Nog geen 40 procent zet de benenwagen in voor de jacht op koopjes. Of ze doen het om spullen uit te zoeken en deze vervolgens online voor de beste prijs te kopen.

Nieuwsbriefkorting

De 23-jarige Diana is erg bedreven geraakt in ’online afdingen’. „Hiervoor heb ik inmiddels enorm veel e-mailadressen aangemaakt”, vertelt de Amsterdamse. „Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je vaak 10 procent korting. Bij iedere bestelling doe ik dat.”

Ook kun je soms verzendkosten omzeilen. „Sommige webwinkels geven bij de aankoop van een bepaald merk gratis verzending. Wanneer je voor een of twee euro een product van dit merk koopt, zijn de verzendkosten voor je totale bestelling gratis. Dat scheelt toch weer enkele euro’s.”

Met ’drie halen, twee betalen’ acties valt ook te sjoemelen. „Bijvoorbeeld bij bh’s”, gaat Diana verder. „Als je de duurste terugstuurt, krijg je dit hele bedrag teruggestort.”

Ruim 60 procent van de Nederlanders voelt zich weleens afgezet als ze de volle mep moeten betalen. Ze zijn pas tevreden met een aankoop als ze het met korting hebben gekocht.

Reageer op artikel:
Online afdingen is het nieuwe koopjes jagen
Sluiten