Jennifer Schoorlemmer
Jennifer Schoorlemmer Nieuws 11 mei 2016 / 07:38 uur

Buurt richt site op tegen overlast gevende buurvrouw

Een flinke buurtruzie is geen pretje. Marloes de Heer ervaart ernstige overlast van een buurtbewoner. Dit conflict is zo uit de hand gelopen, dat De Heer een website maakte om meldingen over deze buurtbewoner te verzamelen. „Ze gebruikt zelfs haar hond om ons lastig te vallen.”

Mevrouw Hond, een bijnaam die de buurtbewoners hebben bedacht, spuugde op het raam van De Heer, spoot gele verf op haar muur en vernielde spulletjes in meerdere tuinen. „Een familielid durft haar huis niet meer uit. Dit uit angst om weer bedreigt te worden. Mijn dochter durft geen boodschappen meer te doen bij de supermarkt in de buurt”, vertelt De Heer. Op de site zijn inmiddels 38 meldingen gedaan, waarvan sommige een samenvatting zijn van meerdere jaren overlast.

De Heer ontdekte lijm in het slot van haar voordeur en kon niet meer naar binnen. / Marloes de Heer
De Heer ontdekte lijm in het slot van haar voordeur en kon niet meer naar binnen. / Marloes de Heer

Hoofdpijndossier

De politie kan volgens De Heer niks doen omdat hard bewijs ontbreekt. Ook durven andere buurtbewoners geen melding te doen omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Daarom kunnen mensen op haar site anoniem melding doen. „Ik heb de website in overleg met de politie gemaakt. Die gaf aan het wel te begrijpen dat ik dit doe, maar moedigt het niet aan”, vertelt De Heer. Voor haar is dit nog de enige optie. De politie noemt het volgens haar een ‘hoofdpijndossier’ en aan bemiddeling wil de buurtbewoner niet meewerken.

Bemiddeling

Dit soort ruzies gaat buurtbemiddeling inderdaad te boven, vertelt Frannie Herder, landelijk projectleider bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). „Een zaak zoals deze loopt te lang. De gemeente of politie moet dan gaan bemiddelen. Of de woningcorporatie van de bewoner in kwestie”, vertelt Herder. Over de website heeft Herder geen mening, maar ze kan zich wel voorstellen dat bewoners zich genoodzaakt voelen bewijs te verzamelen.

Geen aanknopingspunt

„We begrijpen dat de emoties in zaken als deze hoog kunnen oplopen. Alle betrokkenen hebben hun eigen verhaal en een oplossing is niet altijd snel gevonden”, zegt een woordvoerder van de gemeente Heemskerk. Zij bevestigt dat er bemiddeling is aangeboden, maar dat dit door een van de betrokken partijen is geweigerd. De gemeente heeft onderzocht wat er bestuurs-, civiel-, en strafrechtelijk mogelijk is. Voor bestuursrecht zou er geen aanknopingspunt zijn om iets te doen. „Civielrechtelijk is de verhuurder aan zet. Strafrechtelijk gezien kan er aangifte gedaan worden”, aldus de woordvoerder.

Over de website heeft de gemeente geen mening, maar zij is er wel bekend mee.

Tips om escalatie van burenruzies te voorkomen:

1 Krop gevoelens niet op tot de bom op een verkeerd moment barst.

2 Bel niet aan als het je hoog zit, maar pas als je afgekoeld bent.

3 Blijf altijd rustig en stel voor het gesprek aan te gaan.

4 Kom niet meteen zelf met ‘de beste’ oplossing, maar laat de ander ook even nadenken en met een oplossing komen.

5 Als het echt niet meer gaat, neem dan contact op met buurtbemiddeling, de verhuurder of de politie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Buurt richt site op tegen overlast gevende buurvrouw
Sluiten