Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 12 apr 2016 / 14:06 uur

Veel fietsers zijn aso’s, maar weet je ook waarom?

Wie denkt het niet zo nu en dan: fietsers zijn aso’s. Dit denkt zelfs de fietser in kwestie zelf als hij achter het stuur van een auto kruipt. Een kwart van de dodelijke slachtoffers die in het verkeer vallen, zat op de fiets. Is dit aan hun gedrag te wijten? Volgens de Europese Commissie speelt ook dit een rol. Maar er is een verklaring.

Nederland is een fietsland. Logisch dus dat nergens in Europa het aandeel fietsers dat omkomt in het verkeer zo hoog is als in Nederland, blijkt uit nieuwe cijfers van de Europese Unie. Gewezen wordt naar de veiligheid van fietspaden en het fietsgedrag.

Ergeren

En aan dat fietsgedrag valt wel het nodige te verbeteren. Maar ook aan het gedrag van automobilisten, want de onoplettende en slingerende fietser die een kwartier later in de auto stapt, ergert zich vervolgens eigenlijk aan zichzelf. „Het is maar welk brilletje de mens opzet”, zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

Het grote gevoel van vrijheid draagt bij aan het gedrag van de fietser (en automobilist). „Je bent zelf in controle, denkt dat je alles kan en een ander niet”, zegt Tertoolen. „Dit leidt tot zelfoverschatting, waardoor een fietser gaat appen en muziek luisteren. Niet overdenkend dat dit weer leidt tot ongewenste en gevaarlijke situaties.”

Groepsdruk

Het beeld dat fietsers aso’s zijn, ontstaat ook doordat vooral jongeren fietsen en zij dit vaak in grote groepen doen. „Er heerst groepsdruk en het gevoel dat zij recht hebben op het fietspad”, gaat Tertoolen verder. „Als de eerste drie door groen rijden, rijdt de rest door rood. Zij willen niet uitgelachen worden. In een groep maak je beslissingen die je individueel niet zou maken.”

Groepen letten ook minder op, omdat ze meer met elkaar bezig zijn. Fietsende groepen en appen (afleiding dus) zijn volgens Tertoolen de grootste boosdoeners. Maar de maatschappelijke acceptatie ook. „Als je het gevoel hebt dat je voor niets voor een stoplicht staat, dan rijd je door rood. Met de auto is die drempel veel hoger. Met de fiets kan het. Je zal niet geflitst worden.”

Kortste weg

Daar komt bij dat we altijd zoeken naar de kortste weg om van a naar b te komen. „Dit zie je letterlijk aan de ’olifantenpaadjes’ in het gras bij haakse bochten, maar het leidt ook tot tegen het verkeer in fietsen of op de stoep. Je komt ermee weg en de fietser wordt hier iedere minuut weer in bevestigd. De fietser wordt er steeds meer zeker van dat hij zich dit kan permitteren. Vroeger kreeg je een bekeuring als je je hand niet uitstak, nu kijken mensen je raar aan als je het wel doet.”

Gemeentes kunnen veel doen om het gedrag van fietsers te sturen door de infrastructuur te verbeteren. Op de stoep fietsen wordt bijna uitgelokt als je de huidige fietsfiles in bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam ziet. „Je komt er gewoon niet doorheen. Steden stimuleren fietsen, maar de grenzen zijn in zicht. We zullen wat ruimte van de auto moeten afpakken.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Veel fietsers zijn aso’s, maar weet je ook waarom?
Sluiten