Zoë Boven
Zoë Boven Nieuws 9 apr 2016 / 13:45 uur

ProRail aan de kant: kabinet wordt baas van spoor

Het kabinet neemt de leiding over bij de falende spoorbeheerder ProRail. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het spoor in Nederland. Door problemen met rails, wissels en bovenleidingen zijn treinen vaak vertraagd of vallen ze uit. Staatssecretaris Dijksma is het zat en wil meer zeggenschap krijgen over ProRail, dat meldt RTL Nieuws.

Eind 2015 bleek al dat ruim 40 procent van de treinuitval komt door problemen met rails, wissels en bovenleidingen. ProRail is daar verantwoordelijk voor.

Reizigersvereniging Rover vindt dat ProRail te weinig rekening houdt met het belang van treinreizigers. ProRail huurt voor alle werkzaamheden aannemers in en om de kosten te drukken laat de spoorbeheerder werkzaamheden ook overdag uitvoeren. Daardoor vallen treinen uit.

Financiële bende

In september vorig jaar bleek uit interne rapporten van ProRail dat het bedrijf zijn financiën niet op orde heeft. Tientallen miljoenen euro’s aan belastinggeld konden niet worden verantwoord.

Grote projecten, zoals het opknappen van stations, vallen telkens duurder uit dan begroot. De verbouwing van Utrecht Centraal zorgde bijvoorbeeld voor een tegenvaller van bijna 30 miljoen euro. Een externe accountant kwam zelfs tot de conclusie dat een deel van het financiële personeel van ProRail zo slecht is, dat er maar beter afscheid van kan worden genomen.

Tekort van 475 miljoen

Als er niets verandert, heeft ProRail een tekort van 475 miljoen euro voor het onderhoud en beheer van het spoor in de periode van 2018-2028. Terwijl er voor de periode tot 2018 juist geld over is omdat een aantal projecten en onderhoud aan het spoor zijn uitgesteld.

ProRail krijgt elk jaar 1 miljard euro van de overheid. Daarnaast betalen bedrijven zoals NS en andere gebruikers van het spoor nog eens 260 miljoen euro aan ProRail.

Andere organisatievorm

Sinds 2005 is ProRail een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enige aandeelhouder. Staatssecretaris Dijksma wil van ProRail een ‘publieke uitvoeringsorganisatie’ maken. In welke vorm die organisatie wordt gegoten, is nog niet helemaal duidelijk. ProRail wordt een agentschap, een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst. Het kabinet neemt daarover nog dit jaar een beslissing.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
ProRail aan de kant: kabinet wordt baas van spoor
Sluiten