Iris Hermans
Iris Hermans | LinkedIn Nieuws 6 apr 2016 / 15:05 uur

Meesterbrouwer: Eureka! We hebben nieuw bier gemaakt

Een andere smaak waait door bierland dankzij gistontdekking in Zuid-Amerika.

Nieuw bier

We zijn geschiedenis aan het schrijven, roept Heineken-meesterbrouwer Willem van Waesberghe enthousiast, na een slok H41. „We hebben nieuw bier gemaakt.” Saccharomyces Eubayanus bleken de toverwoorden, oftewel: moedergist van het A-gist waarmee al 130 jaar het ‘oude vertrouwde bier’ wordt gebrouwd. Deze wilde, zeldzame gist met de complexe naam werd in 2010 ontdekt in een loofbomenbos in Patagonië -op breedtegraad 41- en vervolgens gebruikt om een nieuw lager bier te creëren.

En de naam is H41, de H spreekt voor zich (zo niet: Heineken), de 41 komt van de breedtegraad waarop het nieuwe gist is gevonden

Gist had er zin in

Maar het is net als met een kat in huis nemen, vergelijkt de biermeester het gebruik van gist, dat ‘eigenlijk ook een heel klein beestje is’: „Je weet nooit precies wat het doet en je moet je er zelf aan aanpassen, best spannend is dat.” Eind goed al goed, want de gist had er zin in: „De smaak is heel mooi geworden.” Van Waesberghe is dan ook zeer content met de gistvondst en de H41 die daarop volgde. „Hartstikke gaaf was dat. Het bood ons de unieke kans om hiermee op ontdekkingstocht te gaan. Het doel van de meesterbrouwers was daarbij niet om een beter Heinekenbier te brouwen, maar we wilden verkennen hoe de moedergist de smaak van ons bier zou beïnvloeden en op die manier nieuwe smaken ontdekken.”

Ziel van het bier

Voor dit nieuwe bier zijn dus dezelfde ingrediënten gebruikt als voor het vertrouwde pilsje, „maar de gist, de ziel van het bier, is anders.” Met als resultaat: een andere smaak. „Maar dan ook echt compleet anders, je zult je echt verbazen als je het proeft.” Het is niet vergelijkbaar met hun andere bier. „Dit is kruidiger en heeft een fruitige ondertoon en zit qua smaak tussen Belgisch Abdijbier en Weizenbier in”, aldus de bierkenner. „En het is erg drinkbaar.” Hij denkt dat Nederlanders wel klaar zijn voor een nieuw soort pils. „Consumenten breiden tegenwoordig maar wat graag hun eet- en drankrepertoire uit, we zijn met zijn allen heel erg nieuwsgierig en willen weleens wat anders proeven.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Meesterbrouwer: Eureka! We hebben nieuw bier gemaakt
Sluiten