Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 15 apr 2016 / 13:39 uur

Klanten horeca jatten zelfs gebruikte wc-borstels

Planten, tampons, peper- en zoutstellen en zelfs gebruikte wc-borstels, werkelijk alles verdwijnt in de zakken van klanten in horecagelegenheden.

Bijna elk horecabedrijf heeft te maken met met graaiende gasten. Maar liefst 96 procent van de restaurants, kroegen en hotels wordt erdoor getroffen, zo blijkt uit onderzoek van Misset Horeca.

De drempel om spullen uit een restaurant, café of hotel te jatten, is bij klanten extreem laag. Of het nou kleptomanie of baldadigheid in combinatie met overmatig alcoholgebruik is, het lijkt erop dat gasten niet beseffen dat stelen uit een horecagelegenheid ook gewoon strafbaar is. In sommige gevallen wordt zelfs aangegeven dat ‘de gelegenheid de dief maakt’. Met andere woorden, de horecabazen lokken het een beetje uit.

Waarde: 1,50

De prijs doet er voor de graaiende gasten niet eens toe. Dat ze de spullen ook voor een paar euro kunnen kopen bij de AH, Aldi of Action, houdt hen niet tegen. Zo drukken gasten bij Rob Kochen van Ziësta BBQ restaurant in Hengelo, Overijssel, voortdurend de wegwerp peper- en zoutmolens achterover. Winkelwaarde: 1 euro en 50 cent.

Glazen, bestek en peper- en zoutstelletjes zijn de onbetwiste top 3 als het gaat om meest gestolen items. Ook de plee wordt leeggeplunderd. Toiletrollen, tampons tot en met gebruikte wc-borstels: de horecagast kan alles gebruiken en kent geen enkele schaamte, zo stelt Misset Horeca. Ook de Nespresso-cups van hotelkamers worden als eigendom van de gasten gezien. Door de gasten zelf welteverstaan.

Een aparte categorie zijn de zogenaamde souvenirs. Dat zijn de veelvuldig gestolen voorwerpen met een logo erop. Het Apollo Hotel in Groningen had fraaie zwarte kussentjes laten maken met een afbeelding van de Martinitoren. Het bleek een geliefd ontwerp, want binnen de kortste keren waren ze allemaal weg. Het hotel besloot geen nieuwe te laten maken.

Marketing

Bij The Hoxton Hotel in Amsterdam doen ze het anders. Daar gebruiken ze de hebberige gast bewust voor hun marketing. Het hotel zet op alle kamers mokken met het logo van het hotel. The Hoxton, dat in juli vorig jaar de deuren opende, vindt het prima dat gasten de mokken meenemen, want het is mooie reclame voor het hotel.

Het dure hotel de L’Europe in de hoofdstad hield jaren geleden al rekening met stelende gasten. Daar hadden ze asbakken laten maken met de tekst ‘honestly stolen from de L’Europe’.

Erg geliefd zijn ook de decoratievoorwerpen als beeldjes, vazen, bloemstukken en muurschildjes. Diefstal is nauwelijks te voorkomen. Camera’s registreren niet alles. Vastlijmen of spijkeren is een veelgehoorde maatregel, en zelfs dan verdwijnen de spullen nog.

Schade beperkt

Veel doen ondernemers niet tegen hun kleptomane gasten. Daarvoor vinden ze de schade te beperkt. Omdat het vaak om gebruiksvoorwerpen gaat, is de schade gemiddeld 1200 euro per jaar. Het is de belangrijkste reden waarom slechts een klein deel van de ondernemers de schade doorgeeft aan de verzekeraar.

Doorberekenen in de prijzen wordt ook nauwelijks gedaan, omdat dat volgens de ondernemers ten koste gaat van de eerlijke gasten.

Zelfs als er sprake is van een heterdaadje, proberen ondernemers het nog gezellig te houden. Slechts een enkeling doet aangifte. Met een grapje of een opvoedkundig woordje proberen ze het gezichtsverlies voor de gast te beperken. Want de verliespost van een gast die niet meer terugkomt, is veel groter dan die zoutmolen.

Top 10 meest gestolen voorwerpen

  • 1 glas
  • 2 bestek
  • 3 tafelaankleding
  • 4 toiletspullen
  • 5 servies
  • 6 textiel
  • 7 kunst
  • 8 meubilair
  • 9 verlichting
  • 10 elektronica

De vreemdste diefstallen

  • 1 Mariabeeld van het toilet
  • 2 Gebruikte wc-borstel
  • 3 Buxus
  • 4 Houten laatje uit een antieken koffiemolen
  • 5 IJsbak

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Klanten horeca jatten zelfs gebruikte wc-borstels
Sluiten