Wouter van Loon
Wouter van Loon Nieuws 8 mrt 2016 / 11:08 uur

Twee jaar verdwijning van MH370: dit is wat we weten

Vlucht MH370 verdween op 8 maart 2014 op mysterieuze wijze van de radar. We zijn twee jaar en een enorme zoektocht die tientallen miljoenen euro’s kostte verder, maar het vliegtuig is nog altijd niet gevonden. De puzzel is dus verre van opgelost, maar we weten inmiddels wel wat meer. Metro zette dat op een rijtje.

1. Waar is het vliegtuig verdwenen?

MH370 was van Kuala Lumpur naar Peking onderweg. De vlucht zou ongeveer 5,5 uur duren, maar op het snijpunt van het Maleisische naar het Vietnamese luchtruim verdween het vliegtuig plotseling van de radar die wordt gebruikt voor burgerluchtvaart. Het vliegtuig was nog wel te volgen via militaire radarsystemen. Daaruit bleek dat het vliegtuig is omgekeerd, en in tegenovergestelde richting is gaan vliegen.

Het is niet duidelijk waar de militaire radars het vliegtuig uit het oog verloren: de betrokken landen doen daar geheimzinnig over omdat ze niet te veel prijs willen geven over wat hun capaciteiten precies zijn. Het lijkt er op dat het Maleisische leger het vliegtuig voor het laatst bij de stad Penang heeft gezien.

Rond 8 uur in de ochtend – het vliegtuig heeft er dan een vlucht van zo’n 8 uur opzitten – pikt een stateliet nog een signaal van het vliegtuig op. Maar het is onduidelijk waar het toen precies was.

2. MH370 ligt waarschijnlijk in dit gebied

Toch weten we wel ongeveer waar het vliegtuig ligt, met dank aan dat satelietsignaal. In dat signaal wordt heel weinig informatie meegezonden, maar experts hebben toch kunnen bepalen waar het vliegtuig ongeveer was op het moment dat er contact was met de sateliet. Dat gebeurde op basis van de frequenties van de signalen.

Bron: Australian Transport Safety Bureau
Bron: Australian Transport Safety Bureau

Er is al een tijdlang een strook aangewezen waar het vliegtuig in zee moet zijn gestort, aan de westkust van Australië, die ongeveer 120 kilometer breed was. In mei vorig jaar is die afstand verdubbeld, omdat het vliegtuig maar niet gevonden kon worden.

Critici denken echter dat dit de verkeerde plek is en dat het vliegtuig nog een stuk verder is gevlogen.

3. Wat is er gebeurd?

Dat is een raadsel. Maar er wordt al twee jaar lang gespeculeerd dat de gezagvoerder expres het vliegtuig in zee heeft laten storten. Een vliegtuig verdwijnt namelijk niet zomaar van de radar. Alle communicatie van het vliegtuig werd uitgeschakeld: het radioverkeer, de overdracht van de data van het vliegtuig naar de luchtvaartmaatschappij en de datacommunicatie met de verkeersleiding.

Daarnaast is het opvallend dat het vliegtuig uitgerekend verdween toen het het luchtruim van Maleisië verliet en dat van Vietnam invloog. Toen werd de communicatie met het vliegtuig overgedragen aan Vietnam en valt het dus het minst op als je even niks van je laat horen.

Alles bij elkaar wijst dat er op dat de gezagvoerder het vliegtuig opzettelijk heeft laten verdwijnen, zo zei luchtvaartdeskundige Benno Baksteen eerder al tegen 1Vandaag. Een gezagvoerder kan de andere vliegers makkelijk wegsturen, omdat hij de leiding heeft. Als hij dan de gepantserde deur op slot heeft gedaan, heeft hij de volledige controle over het vliegtuig.

Bij deze verklaring passen de puzzelstukjes mooi in elkaar, maar er zijn geen harde bewijzen voor, omdat bijvoorbeeld de zwarte doos nog niet is gevonden. Dat de gezagvoerder daadwerkelijk expres het vliegtuig in de zee heeft laten vliegen, is dus speculatie.

Een ander scenario is dat er een technisch mankement is geweest en dat de piloten de koers van het vliegtuig gewijzigd hebben om te voorkomen dat het op een bewoond gebied neer zou storten. Maar ook dit is niet zeker.

Het enige gevonden wrakstuk van de MH370, op het eiland Réunion. Foto: AFP
Het enige gevonden wrakstuk van de MH370, op het eiland Réunion. Foto: AFP

4. Hoe verloopt de zoektocht?

Er is al een wrakstuk van het vliegtuig gevonden: op het eiland Réunion is een onderdeel van een van de vleugels aangespoeld. Zo nu en dan spoelt er op een kust aan de Indische Oceaan een wrakstuk aan, waarover dan direct wordt gespeculeerd of het van de MH370 is. Maar dat blijkt in alle gevallen niet zo te zijn, uitgezonderd het stuk vleugel op Réunion.

Of de rest van het vliegtuig nog wordt gevonden, is maar de vraag. De Australische overheid zoekt nog altijd naar het vliegtuig. Daarbij gebruikt het apparatuur dat de bodem van de oceaan scant. Maar waarschijnlijk wordt daar aan het einde van juni mee gestopt. Ook China en Maleisië, waar de meeste passagiers in het vliegtuig vandaan kwamen, hebben al gezegd dat ze stoppen met zoeken als het vliegtuig niet in het aangegeven gebied ligt. De kans dat het vliegtuig dan nog wordt gevonden, is heel klein.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Twee jaar verdwijning van MH370: dit is wat we weten
Sluiten