Els Anker
Els Anker Nieuws 29 feb 2016 / 14:50 uur

Station Delft krijgt draaideuren terug

Het gebouw van het station Delft krijgt dit voorjaar zijn draaideuren terug. Dat heeft spoorbeheerder ProRail maandag laten weten.

De deuren werden vorig jaar kort na de ingebruikname van de spoortunnel in de stad weggehaald, omdat ze uit zichzelf hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. Dat verschijnsel kwam door de luchtdruk veroorzaakt door voorbijrazende treinen.

Maatregelen

ProRail nam diverse maatregelen om de overlast te verminderen. Treinen in de tunnel moesten hun maximumsnelheid verlagen en de draaideuren werden verwijderd.

De spoorbeheerder heeft de deuren onder meer verstevigd om te voorkomen dat ze op hol slaan. Met deze maatregel kan de snelheid van de treinen weer omhoog naar 120 km/u.

Ook worden onder meer de ventilatiesystemen aangepast en komen er ontluchtingskleppen in de stationshal waardoor de luchtdruk makkelijker het gebouw uit kan.

Effect

„Om treinen met 140 km/u door de tunnel te kunnen laten rijden, zouden er mogelijk luchtschachten in de tweede tunnelbuis moeten worden gemaakt”, meldt ProRail. „Dat wordt nog verder onderzocht.”

Volgens ProRail worden de maatregelen niet in één keer, maar na elkaar uitgevoerd. „Zo kan tussentijds steeds gemeten worden of ze het beoogde effect hebben”, aldus ProRail.

De kosten voor de werkzaamheden bedragen circa 3,4 miljoen euro. Als blijkt dat ook de luchtschachten geplaatst moeten worden, dan komt daar nog 6 miljoen euro bij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Station Delft krijgt draaideuren terug
Sluiten