Zoë Boven
Zoë Boven Nieuws 26 feb 2016 / 18:16 uur

Onderwijs van de toekomst: coderen als schoolvak

Vroeger was je als nerd op school misschien niet cool, tegenwoordig is dat wel anders. Op een Amsterdamse school wordt het vak coderen of programmeren een belangrijk onderdeel van de schoolcarrière. Voor veel leerlingen komt het vak precies op het juiste moment.

Op het Amsterdamse Metis Montessori College vinden ze het vak informatica niet meer voldoende om kinderen voor te bereiden op de toekomst. Het vak coderen of programmeren wordt daarom volgend schooljaar een integraal onderdeel van het lesprogramma.

Keuzeprofiel

Hakan Akkas gaat de lessen geven: „Vanaf volgend schooljaar wordt coderen een keuzeprofiel. Dat is nieuw in ons land. We beginnen er in de brugklas mee. Tot het eind van de middelbare schoolcarrière krijgen leerlingen de lessen."

Leerlingen die in de zogenoemde coderclass zitten, krijgen vijf uur per week intensief les in het programmeren. „Afhankelijk van de persoonlijke interesse krijgt een leerling de kans zich op bepaalde gebieden te specialiseren. Voorbeelden zijn webdevelopment, programmeren of robotica. Samen met bedrijven kunnen leerlingen met hun eigen specialisme op in kunnen tekenen”, vertelt de docent aan RTL Nieuws.

Leerlingen enthousiast

Voor veel leerlingen komt het profielvak geen moment te vroeg, of zelfs al te laat. Zo wil de 16-jarige Noah Loonmans later bij Google werken. „Programmeren is ontzettend leuk en het wordt steeds belangrijker. Ik ben helaas te oud voor de coderclass, maar anders zou ik er dolgraag in zitten. Als je het mij vraagt, kun je niet vroeg genoeg beginnen met programmeren of coderen”, zegt hij.

Volgens de jongeman ligt de wereld aan je voeten als je kunt programmeren. „Programmeren is een computer of robot instructies geven om iets te gaan doen. Je kunt allerlei gave dingen bouwen: zoals een game. Het is een soort puzzel waarin je je vastbijt. Heel erg leuk vind ik het. Ik wil later graag bij Google gaan werken."

Creatief en sociaal

Ook de 13-jarige Rosalie is erg enthousiast over de plannen van haar school. „Programmeren is steeds belangrijker omdat steeds meer dingen digitaal en elektronisch gaan. Bovendien word je van programmeren heel creatief. En het is sociaal: ik ben nu bijvoorbeeld bezig om met een groepje op school om een dansrobot te maken. Wat leuk is aan de nieuwe coderclass, is dat je al meteen in contact komt met bedrijven. Die geven ons opdrachten die we gaan uitvoeren. Zo vet! Aan programmeren heb je echt iets. Dat kun je niet van ieder vak zeggen”, besluit de leerlinge.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Onderwijs van de toekomst: coderen als schoolvak
Sluiten