Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 17 feb 2016 / 20:04 uur

Boete voor NS: reiziger bepaalt besteding geld

De reiziger moet bepalen waaraan het boetegeld wordt besteed dat NS aan het Rijk moet betalen als de vervoerder ondermaats presteert. Dit geld moet in een nog op te richten fonds worden gestort.

Dit zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) woensdag tijdens het algemeen spooroverleg. Dat NS een boete verdient voor de prestaties op de hogesnelheidslijn in 2015, is voor Dijksma met een „aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” het geval.

Glazen bol

„Als je mij nu een glazen bol zou geven, dan voel ik een sanctie opkomen”, zegt Dijksma. Ze doelt hiermee op de prestaties van de Intercity Direct, volgens Treinreiziger.nl de slechtst presterende trein in 2015. Op de hogesnelheidslijn (hsl) vielen 236 treinen uit. Hiermee kwam 12 procent van de treinen uit Amsterdam niet aan op eindbestemming Breda. „De prestaties zijn niet goed, ook wat betreft punctualiteit. Het lijkt erop dat NS hiermee onder de bodemwaarde zou kunnen gaan presteren”, aldus Dijksma.

Besteding

De boete voor de hsl zou uitkomen op 500.000 euro. Een bedrag waar de reiziger ’eigenaarschap’ over zou moeten krijgen. „Ik wil met de reizigersorganisaties bespreken waar het boetebedrag het beste aan besteed kan worden. Wat is een verstandige besteding en dient het comfort van de reiziger.”

De reiziger zou nu het idee hebben dat wanneer NS een boete betaalt, dit geld vervolgens niet terechtkomt waar het nodig is. „Een vestzak-broekzaksysteem”, noemt Dijksma dit. Het nieuwe fonds zou dit gevoel weg moeten nemen.

Onbegrijpelijk

Voor een ruime meerderheid in de Tweede Kamer zijn de slechte prestaties voor de trein waar toeslag voor moet worden betaald onbegrijpelijk. Zij hamerden woensdag daarom ook op de uitvoering van het ’three strikes out systeem’ dat vorig jaar is ingevoerd. Dit betekent dat als een vervoerder drie keer niet voldoet aan de minimale prestatienormen hij bijvoorbeeld lijnen kan verliezen.

‘You’re out’

Onder meer het CDA vindt dat NS niet meer het recht heeft de hsl te exploiteren. „Strike 1: het over de schreef gaan bij de Fyra-concessie, strike 2: het mislukken van de uitvoering hiervan en strike 3: het mislukken van het alternatief”, stelt Martijn van Helvert, woordvoerder Infrastructuur van het CDA.

Waarschuwing

Maar afnemen is volgens Dijksma nu nog niet aan de orde, omdat er per jaar maar een ’strike’ uitgedeeld kan worden. Dit zou bij blijvende onderprestatie dus pas in 2019 mogelijk zijn. „Dit kunnen we niet veranderen. Maar laat het een waarschuwing voor NS zijn. En het zal niet tot 2019 duren voordat we in actie komen.”

NS moest vorig jaar een boete van 5,5 miljoen euro betalen, omdat de vervoerder in 2013 en 2014 prestatieafspraken onvoldoende was nagekomen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Boete voor NS: reiziger bepaalt besteding geld
Sluiten