Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 29 feb 2016 / 18:09 uur

’Afslanken NS helpt bedrijf en reiziger niet’

De reiziger zal er niet beter van worden als NS zijn stationswinkels, busbedrijf Qbuzz en regiolijnen gaat afstoten. FNV Spoor zal dit niet zomaar accepteren. „Geen trein in Nederland zal er beter van gaan rijden als NS dit afstoot.”

Uit de uitgelekte plannen die NS dinsdag naar verwachting gaat bekendmaken, blijkt dat de spoorvervoerder zich weer volledig wil gaan richten op het hoofdrailnet bestaande uit de intercity’s en de belangrijkste stoptreinen. Dit zou onder meer de service en punctualiteit moeten bevorderen.

Geen voordeel

Andries van den Berg van FNV Spoor noemt dit „grote flauwekul” en ziet in het afstoten helemaal geen voordelen voor de reiziger. „NS is op de lijstjes na Zwitserland het tweede vervoerbedrijf van Europa en in staat een goed product neer te zetten. Waarom zouden we de exploitatie dan overlaten aan Duitsland of de Fransen?”

Ook de 5000 werknemers die werken in de NS-stationswinkels zoals de Broodzaak, Smullers en de Kiosk komen er bekaaid vanaf als de retail van de hand wordt gedaan, meent Van den Berg. „Het is een groot en mooi retailbedrijf waarbij de werknemers op een fatsoenlijk NS-contract werken voor goed geld. Dit wordt straks een horecacontract zonder cao en met 0-urencontracten.”

Politiek sussen

Jaren geleden zette NS in op het organiseren van deur tot deur vervoer om te concurreren met de auto. „Met NS-bussen, NS-taxi’s, ov-fietsen en meer. Dit moest het helemaal worden. Nu zijn ze 180 graden gedraaid.” Van den Berg denkt dat de spoorvervoerder onder druk van de Nederlandse Staat, de enige aandeelhouder, inlevert om de politiek te sussen. Minister Dijsselbloem (Financiën) sprak vorig jaar al over de noodzaak om activiteiten af te stoten. „Het bedrijf wordt er niet beter van, de reiziger ook niet, maar de relatie met de politiek wellicht wel.”

Zwalkend beleid

De Maatschappij Voor Beter OV noemt de nieuwe strategie „zwalkend en inconsistent beleid waar de NS zijn reizigers allesbehalve een dienst mee bewijst”. Daarnaast vreest de reizigersvereniging dat door het afstoten van stationsvoorzieningen de stations verloederen. „Het gevaar ligt op de loer dat reizigers op de minder interessante uren niet langer gebruik kunnen maken van voorzieningen als winkels en horeca en zich moeten behelpen met in het gunstigste geval een onverwarmd en tochtig wachthok”, zegt een woordvoerder.

NS wilde maandag niet reageren, maar doet dat dinsdag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
’Afslanken NS helpt bedrijf en reiziger niet’
Sluiten