Andrea Peelen
Andrea Peelen Nieuws 9 jan 2016 / 11:22 uur

Ophef over ‘seksistische’ kussenhoezen supermarkt

In Engeland is er ophef ontstaan over een kussenhoes die sinds kort te koop is in supermarktketen Sainsbury’s. Het product zou namelijk seksistisch zijn doordat de stijl van het ding wordt benoemd als ‘housewife‘.

Kritiek op Twitter

De kussenhoezen zijn gemaakt van Egyptisch katoen en komen in verschillende tinten onder de huisvrouwstijl, namelijk rood, crème en pruim. Dat meldt Mirror. Daarnaast is er ook nog de ‘Oxford’-stijl, maar op Twitter raken ze maar niet uitgesproken over de eerstgenoemde variant. Gebruiker UnityBlott, die als eerste zijn ongenoegen uitsprak over het product, noemt het een voorbeeld van ‘alledaags seksisme’.

Sainsbury’s kwam zelf met een antwoord op de Tweet, ze beaamden nog even dat het de algemene naam was van de stijl. Daar hebben ze in zekere zin gelijk in, want de supermarktketen is niet de eerste die de ‘huisvrouwstijl’ gebruikt voor een product. Vanaf de jaren ’90 komt het al op verpakkingen voor, en ook anno 2016 is er gewoon een Pinterest-pagina waarin inspiratie wordt gegeven voor huisvrouwlooks.

Er is meer

Ook stikt het nog van de producten die als seksistisch kunnen worden ervaren omdat er een ongelijke man/vrouwverhouding in voorkomt. Autoverzekering Onna-onna, bijvoorbeeld, is speciaal voor vrouwen en heeft een ‘handtasdekking’ en een blog waar onder andere flirttips opstaan voor vrouwelijke automobilisten.

De vitaminepillen van het merk Centrum zijn onderverdeeld in een vrouwen- en een mannenvariant. Opvallend is dat bij vrouwen wordt gesuggereerd dat de nagels en huid vooral worden versterkt en verbeterd, bij de mannen draait het om de ‘spieren’.

In Bulgarije bestaat een serieuze mannenversie van Danone, dat wordt aangeprezen door een sterke, aantrekkelijke acteur die zowel door vrouwen als mannen wordt nagekeken. Niet voor mietjes, maar ‘echte’ mannen.

En ten slotte zorgden de reclames van deodorantenmerk AXE jarenlang voor ophef vanuit de feministische hoek. Eigenlijk hetzelfde als bij Danone: een man wordt omringd door honderden vrouwen. Tegenwoordig zijn de reclames wat milder en een stuk stijlvoller.

https://www.youtube.com/watch?v=Mgl2BE8hgCo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Ophef over ‘seksistische’ kussenhoezen supermarkt
Sluiten