Andrea Peelen
Andrea Peelen Nieuws 18 jan 2016 / 13:39 uur

Kijk uit: deze oplichters bestoken je met nepmails

Misschien heb je het weleens meegemaakt: via een bekend bedrijf ontvang je een e-mail met de vraag om zo snel mogelijk een achterstallige rekening te betalen. Of je je rekeningnummer en pincode even wilt invoeren. Daar trap ik niet in, denk je waarschijnlijk, maar toch zijn er dagelijks honderden slachtoffers van de zogenaamde ‘phishing mails’.

Lucratief

Banken zijn nog steeds het populairst onder oplichters. „In december hebben we bij de Fraudehelpdesk de meeste meldingen gehad over ING en ABN AMRO”, zegt een woordvoerder van de instantie. „Maar ook het CJIB en De Belastingdienst worden steeds vaker gebruikt, net als grote, betrouwbare winkelketens.” Ondanks dat veel mensen niet in de nepmails trappen, is het voor oplichters nog steeds lucratief om phishingmails te sturen. „Dat blijkt uit het aantal valse e-mails die we doorgestuurd krijgen. In 2015 alleen al ruim 122.000.”

Maar namens welke bedrijven worden op dit moment de meeste nepmails verstuurd? Metro zocht het uit.

1 Bol.com

De e-mail lijkt echt, want als je doorklikt, kom je terecht op een website die een exacte kopie van Bol.com lijkt. Wanneer je vervolgens inlogt, kunnen de fraudeurs je gebruikersnaam en wachtwoord overnemen en daar misbruik van maken. De webwinkel heeft inmiddels zelf haar klanten gewaarschuwd en laten weten zelf ook stappen te ondernemen om de nepsite offline te halen. Toch lijkt dit moeilijk, want de website is geregistreerd in Turkije. Van daaruit sturen de fraudeurs hun valse mail naar een enorme lijst emailadressen.

2 Rabobank

De afgelopen dagen verschenen er weer veel valse e-mails uit naam van de Rabobank. Allemaal gaan ze over het vervangen van de betaalpas omdat naar eigen zeggen de bankpassen beginnend met ‘NL’ vervangen worden door ‘NL-RABO’. Dit zou ervoor zorgen dat internationale transacties sneller doorgevoerd worden.

De oplichters hopen dat klanten hun ‘oude’ bankpassen opsturen en al hun gegevens doorgeven aan de Rabobank. Doe dat dus vooral niet.

3 Paypal

PayPal verstuurt op dit moment mails waarin wordt vermeld dat ze verplicht zijn om de betaalgegevens van hun klanten te verifiëren. Eerder zouden ze je al een actualisatieformulier hebben verstuurd per post, maar nog geen reactie daarop hebben gekregen. Of je alsnog het actualisatieformulier online wil invullen met de betaalgegevens. De Fraudehelpdesk verzoekt iedereen niet te reageren op het emailbericht: het adres is niet gecontroleerd en je ontvangt geen reactie na het invullen. De kans is groot dat de oplichters je betaalgegevens gebruiken voor andere doeleinden.

4 ING

Opnieuw sturen oplichters een phishingmail uit naam van ING, dit keer over een update van internetbankieren. In de mail staat dat vanaf 2016 wijzigingen doorgevoerd moeten worden, wat ironisch genoeg zou zorgen voor een betere bescherming. Er wordt gevraagd om jouw bankgegevens. As je deze stuurt, kunnen de criminelen direct je rekening plunderen.

ING wordt vaak gebruikt voor phishingmails. Het televisieprogramma Opgelicht?! krijgt dagelijks melden van valse e-mails die uit de naam van de bank worden verstuurd.

5 CJIB

Oplichters sturen namens het Centraal Justitieel Incassobureau berichten over achterstallige verkeersboetes. De betaaltermijn zou verstreken zijn en je hebt nog twee dagen om het verschuldigde bedrag over te maken. Dit kan door op een link te klikken die in het emailbericht wordt vermeld.

Ondanks een referentienummer en zogenaamd gemeten snelheden, kan je makkelijk nagaan dat dit een phishingmail betreft. Het bericht zit namelijk vol met spelfouten.

Tips

Gelukkig zijn er een hoop manieren om erachter te komen of je te maken hebt met phishing.

  • Let op spelfouten en de huisstijl van de e-mail. Ook ontbreekt vaak een persoonlijke aanhef en word je aangesproken met ‘Geachte heer, mevrouw’.

  • Zet je muis op de link. Vervolgens verschijnt een webadres. Wanneer deze anders is dan de afzender, heb je te maken met oplichters.

  • Check of het e-mailadres ‘echt’ is. Een Gmail-account zal nooit gebruikt worden door een instantie als De Belastingdienst.

  • Bel bij twijfel de instantie op, die kan altijd controleren of de mail vanuit de instantie verstuurd is.

  • Gebruik de mailwijzer op Fraudehelpdesk.nl. Deze checklist met een aantal vragen maakt het makkelijker om te achterhalen of je te maken hebt met fraudeurs.

En vergeet niet: banken zullen nooit via de mail vragen om persoonlijke gegevens door te geven. Verwijder dit soort mails direct als ze in je inbox terechtkomen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Kijk uit: deze oplichters bestoken je met nepmails
Sluiten