Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 29 jan 2016 / 07:54 uur

‘Geen trein? Dan regelde ik machinist en rijtuig’

Een stationshuiskamer, tientallen winkels en zelfs een piano. In de jaren dat Jaap Bolier (93) op Den Haag Centraal werkte als perronopzichter, was er niets van dit alles. „Nu passeren dagelijks duizenden reizigers het station, in mijn tijd waren dit er hooguit een paar honderd.”

Ter ere van de officiële opening van het vernieuwde Den Haag Centraal op 1 februari kreeg Bolier donderdagochtend een rondleiding over het station dat in geen enkel opzicht meer doet terugdenken aan zijn oude tijd. Een ochtend vol verbazing over de hypermoderne apparatuur, maar ook herinneringen ophalen met oude collega’s. „Ik liet nog treinen vertrekken of stoppen door een groen op rood bordje omhoog te houden.”

Eerste baantje

Door diezelfde hypermoderne apparatuur eindigde Boliers dag aan het begin met de middag helaas met een ontruiming vanwege een brandmelding. Desondanks was het „een dag om nooit te vergeten” voor de spoorman die in 1948 zijn eerste baantje kreeg bij de spoorwegen. „Je begon in die tijd helemaal onderaan. Ik heb alle functies wel gehad.”

Hard werken

Bolier heeft in zijn tijd hard moeten werken. „Soms zeven nachten achtereen”, vertelt hij. Maar daarvoor kreeg het spoorpersoneel meer vrijheid terug dan tegenwoordig het geval is. „Vroeger kon je meer dingen zelf oplossen, nu wordt het voor je opgelost.”

‘Keukentalent’

Bijvoorbeeld het regelen van avondeten. „Als we zeven dagen in de nachtdienst werkten, wezen we een ’keukentalent’ aan. Zijn werkzaamheden werden dan over de rest van de collega’s verdeeld en hij moest ervoor zorgen dat iedere avond een warme maaltijd klaarstond. ’Koken’ is dan wel een duur woord, hoor. Vaak haalden we wat. Je wist bijvoorbeeld precies wanneer het mosselseizoen was.”

Eigen rijtuig

Het was in zijn beginjaren als perronopzichter ook niet gewoon dat er dagelijks op alle trajecten treinen reden. Maar Bolier was de beroerdste niet om reizigers te helpen. Voor een ouder echtpaar dat naar Berkel en Rodenrijs moest, regelde hij persoonlijk vervoer. „Ik ging op zoek naar een machinist met baanvakkennis en een rijtuig en heb die ingezet. Een paar dagen later kwam hij mij opzoeken en gaf me een doosje sigaren als bedankje. Dat zijn de leuke dingen die je bijblijven.”

‘Meppen verkocht’

Maar ook in zijn tijd was er „narigheid” en raddraaiers die overlast veroorzaakten. Een keer heeft Bolier zelfs iemand met zijn portofoon „een paar meppen verkocht”. Maar daar denkt hij liever niet aan terug. Wel aan de leuke momenten. Zoals die keer dat hij de Noorse koning Haakon welkom heette op spoor 1 en hem en zijn gevolg moest begeleiden naar de Koninklijke Wachtkamer die nu in het Spoorwegmuseum te zien is.

Indrukwekkend

De 93-jarige Bolier die nog regelmatig met de trein naar zijn dochter in Breda reist, zou het zo weer over doen. Hij is onder de indruk van het vernieuwde Den Haag Centraal. „Als ik opnieuw zou moeten beginnen, dan zou ik zeker hier beginnen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
‘Geen trein? Dan regelde ik machinist en rijtuig’
Sluiten