Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 4 dec 2015 / 07:09 uur

Na klappen en schoppen nu conducteur gebeten

De vele maatregelen ten spijt komen geweldsincidenten tegen ov-personeel nog regelmatig voor. Na schoppen, slaan en schelden begint de treinreiziger nu ook te bijten.

Op station Leeuwarden is woensdag een treinconducteur in zijn hand gebeten en in zijn buik geslagen door een 25-jarige man. De conducteur had de politie gebeld omdat de man mogelijk vervalste ov-bewijzen bij zich had.

Zware mishandeling

Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door vele geweldsincidenten in het openbaar vervoer. De conductrice die begin maart in Hoofddorp zo zwaar werd mishandeld dat ze meerdere breuken in haar gezicht opliep, staat symbool voor wat conducteurs te verduren kunnen krijgen. Vrijdag hoort ze de straf die tegen haar belager, een dakloze, wordt geëist.

In maart werden door de overheid en NS acht maatregelen afgesproken. Onder meer dat er na 22.00 uur een dubbele ’bemensing’ op de trein aanwezig moet zijn en dat verwarde personen, zoals de man die de conductrice in Hoofddorp aanviel, ook in en rondom het ov aangepakt worden.

Het tempo waarin deze twee maatregelen ingevoerd worden, baart Huub van den Dungen, vakbondsbestuurder bij FNV Spoor, nog zorgen. „Dit zijn ongeleide projectielen”, zegt Van den Dungen. „Na aandringen van ons is hier door het zogeheten ’aanjaagteam verwarde personen’ nu ook in het ov aandacht voor, maar resultaten heb ik helaas nog niet gezien.”

Dubbele bezetting

Van den Dungen zou binnenkort ook graag een doorbraak willen zien in de dubbele bezetting – twee conducteurs – op de trein. De NS heeft hier tot 2017 voor, „maar er is vertraging opgetreden”. Wim Eilert, bestuurder van VVMC (Vakbond voor Rijdend Personeel), wil hier ook meer vaart in en zou bovendien tussentijdse oplossingen willen zien.

Vergroot veiligheidsgevoel

„Het vergroot het veiligheidsgevoel en je bent niet meer alleen”, zegt Eilert. „Want dat kan tegenwoordig echt niet meer na 22.00 uur.” Eilert begrijpt dat er een eenjarige opleiding voor staat, maar „misschien kan er in de tussentijd intern geschoven worden met personeel. Niet een gat dichten en een nieuwe creëren, maar daar slim in zijn.”

Beide bestuurders zijn tevreden met de maatregelen die al zijn genomen. Zo lopen er nu gebiedsagenten rond op twintig stations, zijn poortjes versneld gesloten en zijn meerdere late treinen in het weekend voorzien van extra NS-personeel en extra beveiligers. Daarnaast loopt er een proef met bodycams.

Realistisch

Eilert denkt echter dat pas „wanneer het hele pakket aan maatregelen is doorgevoerd een groot deel van de agressie teruggedrongen kan worden”. Maar het aantal geweldsincidenten zal nooit op nul uitkomen, „daar moeten we realistisch in zijn”, zeggen zowel Eilert als Van den Dungen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Na klappen en schoppen nu conducteur gebeten
Sluiten