Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 27 nov 2015 / 10:18 uur

Licht aan het einde van de tunnel voor horrortraject

Er gloort een sprankje hoop voor treinreizigers op het horrortraject Uitgeest-Zaandam-Amsterdam, de Zaanlijn. Het traject waar jaarlijks het meest over wordt geklaagd, wordt volgende week besproken in de Tweede Kamer.

Liesbeth van Tongeren, Kamerlid GroenLinks, lanceerde vorige week tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de investeringen voor spoor, weg en water met het ministerie van Infrastructuur en Milieu een top 5 van trajecten waar (onnodige) treinfiles voorkomen. Resultaat van het overleg: het is genoeg, de Zaanlijn moet worden aangepakt vindt ook de minister.

Meer sporen

Het doel van Van Tongeren is om meer sporen aan te leggen. Van Tongeren ziet op de Zaanlijn „zeer drukke intercity’s en sprinters die het vervoer amper aankunnen”. Nu staat gepland dat de reiziger op dit traject in 2028 elke tien minuten op een trein moet kunnen stappen. Maar volgens GroenLinks is er voor een 10-minutendienst bij de sprinters geen infraruimte. „Terwijl hier volgens ons juist het hardst behoefte aan is”, zegt van Tongeren.

En dat beaamd Ab de Visser die vrijdagochtend voor de zoveelste keer te laat op zijn werk kwam omdat de sprinter die hij dagelijks neemt weer eens uitviel. „Weer te laat op mijn werk en de trein ook nog eens ramvol”, zegt De Visser. „Het is een schande!”

Meeste klachten

Bij Rover kwamen vorig jaar over de sprinters Uitgeest – Amsterdam van 8.13 en 8.43 uur in totaal 712 klachten binnen, vooral over volle treinen. Dit is meer dan over ieder ander traject.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Licht aan het einde van de tunnel voor horrortraject
Sluiten