Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 18 nov 2015 / 18:31 uur

Heel veel redenen om de trein links te laten liggen

’Wanneer kiest automobilist dan wél voor de trein?’, kopte Metro vorige week. Nou, dat hebben we geweten.

De mailbox ontplofte bijna met mailtjes van treinreizigers die de vraag liever omgedraaid zagen: ’Waarom kiest een treinreiziger voor de auto?’.

Het blijkt dat veel treinreizigers de automobilist wel begrijpen. Ondanks de files die ook deze week weer buitensporige lengtes aannamen, blijven veel forenzen stug de auto pakken.

En dat heeft redenen, volgens de mensen die wél de trein pakken. „Ik ben een groot voorstander van openbaar vervoer, maar neem toch geregeld de auto”, schrijft P. Klok uit Dordrecht.

Vertraging

Volgens hem wordt de reistijd in de trein vertraagd door meer haltes (dus stops) en meerdere treinen op een traject, waardoor de kans op vertraging wordt vergroot. „Als er een trein is vertraagd, zijn alle andere treinen daarachter ook vertraagd. Ik heb het geregeld meegemaakt dat een sneltrein daardoor achter een stoptrein aan sukkelt.”

Als voorbeeld van langere reistijd met openbaar vervoer geeft hij een ritje Dordrecht- Monnickendam. Met de trein en bus een reis van 2 uur, met de auto een uur en een kwartier.

https://twitter.com/SolarWebsite/status/666501472637558784

Dennis mailt: „Ik had een collega die in Amsterdam woonde en we werkten in Aalsmeerderbrug. Ik woonde in Hoorn. Om op dezelfde tijd op ons werk te komen, moest mijn collega die veel dichterbij woont met de trein 2 uur eerder vertrekken dan ik met de auto!

Wegwerkzaamheden

Jessica Hendriks is wel overgestapt van de auto naar de trein omdat zij zich stoorde aan files en wegwerkzaamheden. „Maar de trein brengt ook irritaties met zich mee. Het begint al dat je bij het station je fiets niet kunt stallen. Daarnaast is mijn trein iedere dag bomvol en je betaalt er best veel voor.”

Volgens onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid kan het duurder maken van parkeren ervoor zorgen dat meer mensen de trein nemen. Socioloog Jaap Timmer, die al in 1998 publiceerde over de redenen dat mensen liever de auto nemen, gelooft daar niet in.

Hij zegt nu: „De automobilist is helemaal niet zo rationeel. Het is merendeel emotie die hem in de auto houdt. Automobilisten zitten opgesloten in hun eigen redeneringen en zijn daar niet makkelijk uit te praten. Ik stel althans vast dat dat nog niet is gelukt, ’s ochtends vanuit de rijdende trein uitkijkend op de rijen stilstaand blik.”

Hufterig

Een zichzelf ’arme hardwerkende, autorijder’ noemende lezer heeft inderdaad zijn eigen redeneringen. „Het ov is zo duur dat ik het niet kan betalen en de vertragingen, overvolle coupés, de hufterige medemens en de winderige perrons nodigen niet uit om mijn ruime, warme en rustige auto te laten staan.”

Kortom: er is nog een wereld te winnen voor NS en andere ov-aanbieders

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Heel veel redenen om de trein links te laten liggen
Sluiten