Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 29 nov 2015

Euro’s reiziger ’foetsie’ door verlopen ov-chipkaart

Honderdduizenden euro’s gaan verloren met het weggooien van verlopen of defecte ov-chipkaarten. De reizigers moeten zoveel handelingen verrichten om het overgebleven saldo terug te vragen, dat ze liever hun verlies nemen.

Dat stellen reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond die gezamenlijk een actie zijn begonnen om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen. De ov-chipkaart in Nederland is de duurste van Europa blijkt uit hun onderzoek ’Servicekosten ov-chipkaart in Europa’.

Rover-woordvoerder Chris Vonk denkt dat er inmiddels rond een miljoen euro aan ongebruikt saldo in de prullenbak is beland. Letterlijk weggegooid geld. „Het geld blijft liggen bij Trans Link Systems, de uitgever van de ov-chipkaart”, zegt Vonk. „Het overgebleven saldo na het verlopen of defect gaan van de kaart zou automatisch teruggegeven moeten. De reiziger moet er niet zelf achteraan hoeven gaan.”

Betalen voor geld terug

Ook als de reiziger er wel zelf achteraan gaat, moet hij nog betalen om zijn eigen geld terug te krijgen. Het kost namelijk 2,50 euro om restsaldo terug te vragen aan de balie. „Belachelijk, het geld is gewoon van de reiziger”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. „Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen.”

Alleen reizigers die hun ov-chipkaart automatisch laten opladen of er een hebben via NS krijgen het resterende saldo na het verlopen van de kaart (na vijf jaar) automatisch op hun rekening teruggestort.

Opsturen

Rover riep in september reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen vanwege het ‘gedoe’ of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om hun verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar hen te sturen. Gemiddeld blijkt er 8,50 aan restsaldo op de kaarten te staan.

„Er zijn miljoenen kaarten in omloop”, zegt Rover-directeur Ineke van der Werf. „Een gratis vervangende ov-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden.”

‘Vervangen moet gratis’

Want naast het kosteloos en eenvoudiger terugvragen van restsaldo aan de balie, willen de twee consumentenorganisaties ook dat de chipkaart gratis vervangen wordt na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Nu kost dat 7,50 euro. In de meeste Europese landen is de ov-chipkaart onbeperkt geldig of gratis te vervangen.

De consumentenorganisaties roepen reizigers op een steunbetuiging aan de actie achter te laten op de website van de Consumentenbond. (www.consumentenbond.nl/ovchip).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Euro’s reiziger ’foetsie’ door verlopen ov-chipkaart
Sluiten