Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 29 okt 2015
Leestijd: 2 minuten

September de maand van staan in overvolle treinen

Het was dit jaar nog nooit zo druk in de treinen als in de maand september. Reizigers klaagden steen en been over langdurig staan op talloze trajecten.

„Ik betaal 6540 euro voor mijn abonnement eerste klas”, zegt reizigster Elisa. „Ik ben vijf dagen van mijn woonplaats Rosmalen naar Utrecht gereisd en geen enkele keer, ik herhaal, geen enkele keer heb ik tijdens de reis of een deel van de reis kunnen zitten.”

Reizigersorganisatie Rover heeft in september meer meldingen binnengekregen over volle treinen dan in andere maanden. Ruim 2800 treinreizigers klaagden dat de treinen overvol waren. Reizigers klaagden met name over sprinters en intercity’s die tussen 7.30 en 8.20 uur ‘s ochtends reden over trajecten waar volgens de reizigers structureel te weinig materieel werd ingezet.

Frustraties

Net als tijdens eerdere maanden zorgden de intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam, Hoorn-Kersenboogerd en Amsterdam en de sprinter tussen Nijmegen en Den Bosch voor frustraties bij de treinreizigers. Het grootste aantal klachten werd gegeven over het traject tussen (Woerden-)Breukelen en Amsterdam Bijlmer Arena.

De helft van alle klachten was ingediend door reizigers die tijdens hun reis een kwartier tot een half uur moesten staan. Er was ook een klein percentage klagers dat aangaf op het station te zijn achtergebleven omdat de trein te vol was. Rover ontving vanuit het hele land oproepen om langere treinen in te zetten, maar twijfelt er sterk aan of NS aan die vraag gaat voldoen.

Herfst druk

„De herfst is traditioneel de drukste tijd van het jaar op het spoor”, laat Rover weten. „Het wordt nog afwachten of ook dit jaar de klachten na de herfst zullen afnemen. Eind dit jaar verdwijnen er veel zitplaatsen met het afvoeren van de Mat64-treinstellen. Waar de ov-studentenkaart eerst zou verdwijnen, is uiteindelijk besloten deze te behouden en zelfs uit te breiden. Om de verwachte reizigersgroei op te vangen, heeft NS met spoed nieuwe treinen besteld, waarvan de eerste 58 stuks eind 2016 worden verwacht. Om in 2016 de drukke herfstperiode te kunnen opvangen, maakt NS oude dubbeldekkers opnieuw rijklaar.”

Lees ook: Weinig geduld meer met volle treinen bij NS

Lesuren spreiden

Na september was maart de ‘topmaand’ met bijna 2400 klachten over overvolle treinen. In januari deden 2041 hun beklag over de drukte in de trein. Eerder deze maand riep de topman van NS, Roger van Boxtel, Nederlandse scholen op om hun lesuren beter te spreiden. Door lessen later of juist vroeger te laten beginnen, zouden veel studenten niet tijdens de spitsuren hoeven te reizen. Deze opmerking riep flink wat wrevel op bij onderwijsinstellingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.