Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 16 okt 2015 / 06:32 uur

‘Nederlanders zijn verslaafd aan asfalt’

We schelden en tieren volop over de vele files, maar zijn nauwelijks bereid om er zelf iets aan te doen.

„De forens heeft genoeg alternatieven voor de file. Via actuele reisinformatie kunnen files worden ontweken, (e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief en steeds meer mensen zouden thuis kunnen werken. De Nederlandse forens is echter verslaafd aan asfalt en staat daarom in de file.”

Dit stelt Frans Jan Douglas, projectmanager mobiliteit bij p2, het bureau dat onder meer gemeenten, provincies en het Rijk helpt bij het oplossen van mobiliteitsproblemen.

Beloond met sigaret

Volgens hem kan de overheid beter stoppen met het aanleggen van steeds meer asfalt. „De overheid beloont de asfaltverslaafde forens met asfalt als een tabaksverslaafde met sigaretten. Meer asfalt leidt tot meer autogebruik. Bovendien kun je je afvragen of al die peperdure extra plakken asfalt over 10 of 20 jaar nog wel nodig zijn met de komst van slimme en misschien wel zelfrijdende voertuigen.”

Meer wegen betekent niet automatisch minder files. „De verwachting is dat het economisch herstel aanhoudt. De wegen worden weer drukker”, verwacht Douglas. „De overheid wordt weer verleid tot het aanleggen van meer asfalt. De forens weet dat hij vast komt te staan, maar toch stapt hij elke dag op hetzelfde tijdstip in de auto.”

Volgens Douglas faciliteert de overheid deze verslaving door te blijven investeren in nieuwe wegen. Om het fileprobleem aan te pakken, is een omslag in denken nodig. „Net als de keuze voor het opsteken van een sigaret is het een individuele keuze om in de auto te stappen.”

Werktijden aanpassen

Reizigers, overheden, aanbieders van mobiliteitsdiensten en werkgevers kunnen automobilisten prikkelen in het maken van andere keuzes ten aanzien van hun reisgedrag. „Denk bijvoorbeeld aan aangepaste werktijden die het mogelijk maken voor werknemers om buiten de spits kunnen reizen. Om te voorkomen dat delen van Nederland over een aantal jaren nauwelijks nog bereikbaar zijn door nog meer autogebruik, moeten reizigers hun gedrag aanpassen.”

Lees ook: Files! Explosieve stijging aantal motorrijbewijzen

Als voorbeeld noemt Douglas een project Slim uit de Spits in de regio Arnhem-Nijmegen. Daar ontvingen automobilisten van de overheid een financiële prikkel om buiten de spits te reizen. Zelfs toen de vergoeding werd vervangen door een spaarsysteem met webshop, en nog later door alleen reisinformatie of kleine beloningen bleven automobilisten structureel buiten de spits reizen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Nederlanders zijn verslaafd aan asfalt’
Sluiten