Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 13 okt 2015 / 06:34 uur

Foute afstelling stoplichten zorgt voor onnodig rood

Automobilisten, fietsers, voetgangers en andere weggebruikers staan onnodig vaak stil bij verkeerslichten. Heel veel ‘stoplichten’ zijn verkeerd afgesteld, waardoor men geregeld staat te wachten voor niets.

Alleen al in Noord-Holland zijn inmiddels honderd verkeerslichten aangepast. In totaal zullen er in deze provincie 270 worden gekeurd en eventueel anders afgesteld. Maar vanzelfsprekend staan niet alleen in Noord-Holland ergerlijke verkeerslichten.

Onzorgvuldig

„In heel Nederland staat een en ander onzorgvuldig afgesteld”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Er valt heel wat te winnen met het opnieuw instellen. Dat komt deels door knullig afstellen in het verleden, maar veel belangrijker zijn de veranderende verkeerssituaties die ervoor zorgen dat de afstellingen niet meer kloppen.”

Iedereen kent dat wel. Je staat te wachten op een kruispunt waar eigenlijk iedereen rood heeft, of er is in velden of wegen geen verkeer te bekennen. Ook zo ergerlijk: het vaste rondje dat de stoplichten maken, ongeacht waar er nou wel of geen verkeer staat. Zo kan het gebeuren dat jouw beurt voor ‘groen’ net op het moment is als de slagbomen voor de trein naar beneden zijn. Is de trein weg, dan ook je groene beurt en kun je weer een heel rondje wachten.

Doorstroming verbeterd

In Noord-Holland denkt men de doorstroming van het verkeer met zes procent te verbeteren door de verkeerslichten beter af te stemmen op de huidige verkeerssituatie en detectielussen die niet goed werken te repareren.

Deskundige Tertoolen is landelijk intensief betrokken bij wat hij zelf noemt ‘groene golf 2.0’. „We krijgen steeds meer beschikbare data en mogelijkheden om verkeerslichten te reguleren op basis van verkeersaanbod. Er wordt gekeken welk verkeer er op een licht afkomt. Auto’s gaan met elkaar en met de wegen ‘praten’.”

Lees ook: Altijd groen licht voor fietsers

Wijzigingen

Ook de stichting wetenschappelijk onderzoek voor een veilig verkeer (SWOV) constateert dat verkeerslichten geactualiseerd moeten worden. „De verkeersregelinstallaties zijn afgesteld op de verkeerssituatie zoals die was bij het aanbrengen van de installatie. In de loop van de tijd wijzigt de hoeveelheid verkeer en de verdeling van het verkeer over een kruispunt. Dan is het voor de doorstroming goed om de installatie aan te passen aan de gewijzigde situatie", zegt Patrick Rugebregt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Foute afstelling stoplichten zorgt voor onnodig rood
Sluiten