Proef met betalen in ov met bankpas en smartphone
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2Fedde4bf2b87d164581f935cc083860af-1442510801.jpg)
Binnen een paar maanden starten de gezamenlijke ov-bedrijven in Nederland een pilot die het mogelijk maakt om in te checken met bankpas of smartphone. Als die proef succesvol verloopt, kunnen reizigers volgend jaar de ov-chipkaart inruilen voor een alternatief.
Lees ook: Innovatie graag voor deze 4 ov-chipkaartkwellingen
Om dit te bereiken, hebben alle ov-bedrijven in Nederland de handen ineengeslagen in de brancheorganisatie OVNL onder leiding van RET-directeur Pedro Peters. Vanuit die nieuwe organisatie is de Coöperatie OV-betalen opgericht. Deze moet zorgen voor snellere en betere innovaties in het ov-betalen. „We beginnen dit najaar nog met een proef met zowel de bankpas als de smartphone", bevestigt Bart Schmeink van Connexxion. Hij gaat de coöperatie leiden. „Dat willen we goed testen, want het moet wel veilig zijn."
Schmeink denkt dat de ov-chipkaart langzaam verdwijnt, zodra reizigers kunnen inchecken met hun bankpas of smartphone. Maar bij die mogelijkheden blijft het niet: „Er zullen nog veel meer betaaloplossingen komen. In de toekomst signaleren ‘beacons’ waar je in en uitstapt. Dan zijn poortjes in principe niet meer nodig." Volgens hem leiden deze innovaties tot meer betaalgemak en lagere transactiekosten. „Dat is winst voor de reiziger."
Doorbraak
Voorzitter van OVNL wordt de Rotterdamse RET-directeur Pedro Peters. „Dit is echt een doorbraak en zorgt voor een betere samenwerking tussen de bedrijven", meent hij. Volgens Peters staan er, naast het verbeteren van betalen in het openbaar vervoer, nog wat ingrijpende zaken op de agenda. „De mobiliteit in de Randstad wordt steeds intensiever. Ook innovaties als rijden zonder bestuurder, de regie op de ov-studentenkaart en de komst van apps kunnen we gezamenlijk beter regelen."
Op stations waar meerdere vervoerders actief zijn, merken reizigers het eerst iets van die innovatiedrang. „Op de Valleilijn bij Amersfoort beginnen we een pilot", legt Peters uit. De incheckpalen van Connection en NS kruisen daar elkaar nu. „Daar is straks één paaltje. Slaagt dat, dan voeren we dat ook elders door."