Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 14 sep 2015 / 13:47 uur

“Nooit meer chaos en veldbedden op Utrecht Centraal”

Chaos op het gehele spoor omdat Utrecht Centraal platligt behoort tot het verleden dankzij een nieuwe verkeersleidingspost bij het superdrukke station in de Domstad. Dat verklaart althans topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail.

„Veldbedjes voor reizigers op Utrecht Centraal zijn niet meer nodig”, beloofde Eringa donderdag bij de officiële opening van de verkeersleidingspost. „Utrecht blijft nu in beweging dankzij de modernste verkeersleidingspost van Nederland.”

Veilig

De nieuwe post voor de verkeersleiding ligt enkele kilometers ten noorden van Utrecht Centraal, op de plek waar de sporen van en naar Amsterdam en Den Haag samenkomen. Eringa benadrukt dat deze keuze bewust is gemaakt: „Het ligt ver genoeg van het station om niet getroffen te worden door een calamiteit op het station of de binnenstad van Utrecht.”

Het gebouw heeft een eigen stroomvoorziening plus twee aparte noodaggregaten. Ook zijn er backupsystemen voor de verkeersleiders. De oude, aan Utrecht Centraal gelegen post werd in 2010 getroffen door een brand. In januari gooide een stroomstoring het zenuwcentrum van het belangrijkste spoorknooppunt van het land volledig plat.

Lees ook: ‘Geen ICT-gezeik meer bij ProRail’, eist spoorbaas

Computerproblemen

Die ellende moet nu definitief tot het verleden behoren. „Een ICT-defect kan met dit gebouw het probleem niet meer zijn”, meent Eringa. „En als het in Utrecht goed zit, dan zit het met het spoor op de meeste plaatsen in Nederland goed.”

Eringa ontkent dat er structurele problemen zijn bij ProRail, of dat er achterstallig onderhoud aan het spoor is. „Het gaat, anders dan je in de krant leest, lekker op het spoor”, benadrukt hij. Toch laat de topman de computersystemen bij de spoorbeheerder door een extern bedrijf controleren. „Ik wil via een soort APK-keuring de bevestiging dat het goed zit.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
“Nooit meer chaos en veldbedden op Utrecht Centraal”
Sluiten