Rens Oving
Rens Oving Nieuws 17 sep 2015 / 09:10 uur

Ben jij straks de dupe van de chaos bij ProRail?

Spoorbeheerder ProRail komt de komende dertien jaar 841 miljoen euro tekort. Tot en met 2028 wil de spoorbeheerder veel meer geld uitgeven om sporen te onderhouden dan dat er binnenkomt. De kans lijkt groot dat treinreizigers de rekening betalen.

Tussen alle Prinsjesdagstukken bleek op dinsdag ook een rapport over de financiën van ProRail te zitten. In opdracht van het ministerie keken onafhankelijke accountants eens naar de toekomstplannen van ProRail. Hun conclusies waren niet mals.

Zonder maatregelen zijn de financiële gevolgen niet te overzien, concluderen de accountants die de financiën doorlichtten. Bij die conclusie werd meteen een elftal mogelijke maatregelen genoemd. De kans is groot dat reizigers daardoor geraakt gaan worden.

Niet elke maatregel raakt de reiziger even hard, maar bij reizigersvereniging Rover zien ze de bui al hangen. „Er moet vooral niet gekozen worden voor reizigersonvriendelijke maatregelen zoals minder treinen of meer buitendienststellingen overdag. Dat is een makkelijke keuze, maar het gevolg zal zijn dat meer reizigers de auto ingejaagd worden en meer transportbedrijven kiezen voor de vrachtauto.”

Langer wachten

Om kosten te besparen, zouden werkzaamheden die nu vaak ’s nachts worden gepland vaker overdag plaats moeten vinden. Ook zou het treinverkeer langer gestremd kunnen worden zodat langer doorgewerkt kan worden. Gevolg: minder treinen en meer vertraging bij werk aan het spoor.

Langzamer rijden

Het verlagen van de snelheid op sommige trajecten zou ook nog kunnen helpen om slijtage te verminderen. In Friesland en tussen Geldermalsen en Dordrecht zit je dan langer in de trein om geld te besparen.

Het zijn niet de enige besparingen die de rekenmeesters aanstippen. Om slijtage te voorkomen, kunnen delen van het spoor afgesloten worden voor vrachtvervoer. Ook kan er een limiet gesteld worden aan het gewicht van de treinen. Het ontvlechten van sporen zou het onderhoud aan wissels goedkoper moeten maken.

Bestuderen

ProRail wil nog niet zeggen welke maatregelen worden overwogen. Wel wordt benadrukt dat er op dit moment geen sprake is van financiële tekorten. Ook is er geen sprake van achterstallig onderhoud.

ProRail bestudeert het rapport en zal begin 2016 met plannen komen. Tot die tijd wacht staatssecretaris Mansveld, verantwoordelijk voor het spoor, af of zij zelf ingrijpt bij ProRail.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Ben jij straks de dupe van de chaos bij ProRail?
Sluiten