Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 28 aug 2015 / 06:07 uur

We vloeken minder door beter bereik

De Bond tegen vloeken is blij dat de verbinding van mobiele telefonie in ons land steeds beter wordt. Er wordt nu namelijk minder gescholden dan enkele jaren geleden.

Bijna de helft van de smartphonebezitters vloekt in het algemeen minder als hun dataverbinding goed is, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Kien naar de relatie tussen scheld- en vloekwoorden en het gebruik van smartphones.

De meeste Nederlanders vloeken bij pijn, gevolgd door wangedrag in het verkeer, geen internet thuis en het missen van het openbaar vervoer. Bij slecht mobiel internet vloekt ongeveer een kwart en bij geen bereik ongeveer hetzelfde aantal mensen.

Irritatiebronnen

Ruim tweederde van de Nederlanders gelooft dat het bereik van het mobiele netwerk beter is geworden de afgelopen jaren. „Als Bond tegen vloeken doen wij al jaren onderzoek naar de grootste irritatiebronnen onder Nederlanders,” zegt Wilfried Verboom, directeur van de Bond tegen vloeken.

„Naast onder andere vloeken in het verkeer en bij pijn, was slecht mobiel bereik altijd een belangrijke reden voor Nederlanders om verbaal over de schreef te gaan. Een goeie verbinding leidt tot minder frustratie en dat leidt weer tot minder vloeken. Daarom zijn we ook zo blij te horen dat de Nederlandse netwerken nu tot de internationale top behoren.”

De voornaamste redenen om nog wél te vloeken over mobiele telefonie zijn een trage of niet aanwezige internetverbinding, een slechte werking of het vastlopen van de smartphone en geen bereik. Mannen schelden overigens net wat meer dan vrouwen.

Frustratie beperken

Het netwerk van Vodafone is eerder deze week als beste getest. „Wij willen natuurlijk ook de frustratie onder smartphonegebruikers zoveel mogelijk beperken”, zegt Bart Hofker, directeur consumentenmarkt bij Vodafone. „En als we daarmee ook meewerken aan beter taalgebruik, dan is dat mooi meegenomen.”

Lees ook: Jongen (15) verslaafd aan kaas en vloeken na coma

Wanneer de internetverbinding toch wegvalt, wordt er voornamelijk gevloekt met een seksueel getinte vloek gevolgd door een religieuze vloek. Slechts 4 procent van de mensen geeft aan met een ziekte te vloeken. Met 34 procent van de Limburgers en 31 procent van de Brabanders blijken de inwoners van deze zuidelijke provincies het meest te schelden. Slechts 3 procent van de Zeeuwen vloekt door frustraties met de mobiele internetverbinding gevolgd door Overijssel.

De Bond tegen vloeken heeft nog wel wat tips om braaf te blijven in tijden van frustratie:

  • Jezelf ‘nette’ krachttermen aanleren
  • Tot tien tellen
  • Aantal keer goed ademhalen
  • Een oerkreet slaan
  • Ergens op/tegenaan slaan

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
We vloeken minder door beter bereik
Sluiten