Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 10 aug 2015 / 15:05 uur

‘Gouden Bijenkorfpiet is slimme tactische zet’

Augustus 2015: en zie hier de pietendiscussie laait weer op. Maandag laat Bijenkorf weten de welbekende klimpieten te transformeren in gouden pieten. De vergulde pieten zouden volgens de winkelketen passen bij de nieuwe en luxere koers die de Bijenkorf vaart. „De keuze voor een ‘gouden klimpiet’ onderstreept de ontwikkeling naar een luxe winkelbeeld”, stelt de Bijenkorf.

„Leuk gevonden”, lacht marketingdeskundige Paul Moers. „Door de gouden pieten te koppelen aan hun nieuwe luxe uitstraling probeert Bijenkorf uit een heel vervelende zwartepietendiscussie te blijven. Slim bedacht. Voor andere ketens zal dit een stuk lastiger worden, vrees ik.”

V&D

V&D laat maandag weten dat het wat betreft pietenversiering de lijn van het Sinterklaasjournaal zal volgen. „Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen”, reageert een woordvoerder van V&D. En dat betekent dat V&D zal moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Tot die tijd wordt de inhoud namelijk geheim gehouden. „Geen slimme zet”, vindt Moers. „V&D geeft hiermee de touwtjes uit handen. En ze leggen de verantwoordelijkheid bij een ander neer.”

Spagaat

Winkelketens zitten volgens Moers nog steeds in een vervelende spagaat wat betreft de keuze om wel of geen zwarte pieten in de winkel te tonen. Vorig jaar wachtten onder andere Bijenkorf, Albert Heijn en V&D tot het allerlaatste moment met uitspraken over pietenversieringen. „Mensen zullen het vanzelf wel zien als de Sint in het land is”, was een veelgehoorde uitspraak van woordvoerders.

In de Bijenkorf waren toen plots een paar roetveegpieten te zien. Volgens Moers pakt de Bijenkorf het nu slimmer aan, door al in de zomer met een statement te komen. „Geen enkele keten heeft belang bij ophef. Maar de pietendiscussie blijft terugkomen dat weet je. Dus als je heibel krijgt, dan beter nu. In de feestmaanden moet het geld binnenkomen.”

Blij?

Wie denkt dat tegenstanders van Zwarte Piet juichend hebben gereageerd op de aankondiging van de gouden Bijenkorfpiet heeft het mis. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", aldus een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter.

Lees ook: Zwarte Piet wordt goud, tegenstanders nog niet blij

Het zou de Bijenkorf volgens de stichting sieren als de winkelketen de verandering op een manier had aangekondigd die inspirerend is voor andere ketens. ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven.”

Vorig jaar

Wat deden winkelketens vorig jaar met de donkere metgezel van de Sint?

1 HEMA

Augustus vorig jaar lekte een mail uit waarin de HEMA-directeur schreef dat vrijwel geen enkele Zwarte Piet meer op de verpakkingen te zien zal zijn. Verder zou worden betreurd dat alle artikelen mét afbeelding van Zwarte Piet al zouden zijn ingekocht. Zwartepietenfans riepen op tot een boycot van HEMA.

2 Albert Heijn

Begin oktober ontstond veel verontwaardiging door een afbeelding van een Pietje zonder schmink. Albert Heijn liet weten dat het hier ging om een reclameposter voor een zwartepietenpakje en dat een kind dat zich verkleedt niet altijd geschminkt is. De supermarkt liet ook weten dat er geen zwarte pieten in de winkelversiering in Albert Heijn te zien zullen zijn, maar dat was een jaar eerder ook al het geval.

3 Bijenkorf

Twee van de zes klimpieten in de Bijenkorf in Amsterdam kregen roetvegen. Eerder werd het uiterlijk al veranderd door oorringen weg te laten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Gouden Bijenkorfpiet is slimme tactische zet’
Sluiten