Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 20 jul 2015 / 13:42 uur

Supermarktklanten met eigen tas kopen meer junkfood

Supermarktklanten die hun eigen herbruikbare tas meenemen, kopen meer junkfood dan de mensen die een plastic tasje bij de boodschappen aanschaffen. De canvastasjesklanten kopen 7 procent meer ‘slechte producten’ zoals koekjes en chips. Minder verrassend is dat zij ook 13 procent meer biologische producten kopen. Dat schrijft Distrifood op basis van een onderzoek, gepubliceerd in het Amerikaanse Journal of Marketing.

Voor dit onderzoek werden de data van klantenkaarten van 140.000 Amerikaanse supermarktbezoekers bekeken.

Beloning

Dat de klanten die hun eigen duurzame herbruikbare tas meenemen, meer junkfood kopen, zou volgens de onderzoekers door een beloningsmechanisme kunnen komen. Doordat ze zelf een tas meebrengen, doen ze iets goeds voor het milieu. Dit goede gedrag, verdient in hun perceptie een beloning in de vorm van verleidelijke producten zoals chips en koekjes.

Biologisch

Voor de uitslag dat ze ook meer biologische producten kopen, hebben de onderzoekers de verklaring dat deze mensen een groenere mindset hebben. Ze brengen een herbruikbare tas mee met het oog op het milieu en met biologische voeding hopen ze iets te betekenen voor hun eigen welzijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Supermarktklanten met eigen tas kopen meer junkfood
Sluiten