Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 23 jul 2015 / 14:11 uur

Nep winacties, wat als je erin trapt?

Albert Heijn en Bijenkorf waarschuwen deze week voor nepacties uit hun naam. Volgens de Fraudehelpdesk is dit ‘slechts het topje van de ijsberg’ en worden de logo’s en namen van veel meer winkelketens misbruikt in prijsvragen om zo gegevens bij consumenten te ontfutselen. Maar wat gebeurt er als je hierin trapt?

Lees ook: Albert Heijn: ‘Pas op voor nepacties’

Waardebonnetje

Het lijkt zo makkelijk verdienen: via een mailtje, Facebook, Whatsapp, of sms meedoen aan een prijsvraag van een bekende winkel en zo kans maken op waardebonnen ter waarde van honderden euro’s. Maar wie niet oppast, loopt het risico slachtoffer te worden van internetfraude. „Wat er precies gebeurt als iemand zijn gegevens invult bij een nepactie, hangt af van de afzender", zegt Ellen Prummel van de Fraudehelpdesk. „Maar als jouw gegevens in handen komen van kwaadwillenden zouden zij bijvoorbeeld artikelen kunnen bestellen op jouw naam. Deze laten ze afleveren op een ander adres. Zo krijg jij de rekening en de fraudeurs het product."

Dure abonnementen

Ook links in prijsvragen vormen volgens Prummel risico’s. „Je weet niet wat je opent. Schadelijke software kan zo op je computer terechtkomen." En wie zijn mobiele nummer invult bij een fake-winactie kan volgens Prummel ongewild aan een duur sms-abonnement vast komen te zitten.

Trend?

Albert Heijn en Bijenkorf waarschuwen nu vlak na elkaar voor misbruik van hun naam, maar volgens Prummel is dit niet een nieuwe manier van oplichting. „Dit is iets wat we al langer horen. Oplichters misbruiken niet alleen meer de naam van banken en providers voor hun phishingpraktijken, maar ook van bekende winkels. Nu zijn het Albert Heijn en Bijenkorf, volgende week zijn het weer andere ketens."

Prummels advies: „Wees argwanend. Klik niet zomaar overal op. Als je met je muis op een link gaat staat, zie je het hele webadres. Check dit voordat je op de link klikt. Controleer ook de afzender van de winactie. Als er achter het @-teken iets staat wat je niet vertrouwt, gooi de mail dan weg, ook al staan er bekende logo’s in."

Geen sms

Albert Heijn laat klanten via de website weten nooit winacties via sms of Whatsapp te versturen. Facebookwinacties moeten gelinkt zijn aan de officiële Facebookpagina van Albert Heijn. De Bijenkorf geeft een soortgelijke waarschuwing.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Nep winacties, wat als je erin trapt?
Sluiten