Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 3 jun 2015 / 13:03 uur

Vakbond: NS-baas moet opkrassen! Of niet?

NS-directeur Timo Huges moet zijn koffers pakken en vertrekken bij het spoorbedrijf. Dat vindt FNV Spoor tenminste. De vakbond meent dat Huges zijn ‘betrouwbaarheid heeft verloren’ en de problemen op het spoor niet meer kan oplossen. Zelfs de ondernemingsraad van NS wordt opgestookt zich tegen Huges te keren. Welke redenen zijn er om Huges weg te sturen, of juist niet?

De NS-baas moet weg, omdat:

1 Er wordt gesjoemeld bij NS.
De vreugde bij NS over het binnenhalen van de vergunning voor het gehele openbaar vervoer in Limburg door dochterbedrijf Abellio verdween snel. Het bleek een fiasco. Al snel kwam aan het licht dat medewerkers van busbedrijf Qbuzz tegen de regels in bedrijfsinformatie van een medewerker van Veolia hadden gekocht. Concurrenten werden op achterstand gezet met hoge tarieven voor kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen. Arriva ging er vervolgens met de vergunning vandoor. Ook werd bekend dat NS rond de aanbesteding van nieuwe Sprinters voor 7000 euro vertrouwelijke informatie had ingekocht bij een medewerker van treinenbouwer Bombardier, die vervolgens voor NS aan het klussen ging.

Lees ook: Gerotzooi bij NS-dochter voor ov-vergunning Limburg

2 De grote beloftes worden niet waargemaakt.
De reiziger komt vanaf nu op 1, 2 en 3 bij NS, beloofde Huges bij zijn aantreden op 1 oktober 2013. Mooie woorden, maar nog altijd klagen reizigers over volle treinen en vertragingen. Vorig jaar deelde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur een boete van 75.000 euro uit aan NS, omdat de vervoerder de afspraken niet was nagekomen.

Lees ook: Staren naar reisinfo en vooral wachten op Utrecht CS

3 Hij verdient te veel.
De president-directeur van NS strijkt jaarlijks bijna een half miljoen euro aan salaris op. Daar komt nog een vergoeding van 1310 euro bruto per maand bij voor een leaseauto. Voor zo’n bedrag mag je best wonderen verwachten. Wel verdient Huges behoorlijk minder dan zijn voorganger Bert Meerstadt, die via variabele beloningen jaarlijks nog tienduizenden euro’s extra kon opstrijken.

De NS-baas moet blijven, omdat:

1 Hij zit er net!
Huges is nog geen anderhalf jaar aan de slag bij NS, dat bij zijn aantreden op ontsporingskoers lag. Door het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra moest Huges vrijwel onmiddellijk een historisch verlies van maar liefst 43 miljoen euro presenteren. Het bedrijf dreigde de vergunning voor de hsl kwijt te raken. Ook sukkelde NS met verstoringen en toenemend geklaag onder reizigers. Daar kwam nog eens toenemend geweld tegen spoorpersoneel bij. Het is naïef om te denken dat deze ellende zomaar is opgelost.

Lees ook: Hoofdpijndossier Fyra van begin tot einde

2 Er wordt eindelijk naar de reiziger geluisterd.
Om de problemen met volle treinen op te lossen, werden vorig jaar oude dubbeldekkers van stal gehaald. Ook werden extra Sprinters besteld, mét stopcontacten voor reizigers. Huges voerde vrij snel verbeteringen door in het ov-chipkaartsysteem en de kaartautomaten. Met Connexxion wordt getest met een systeem waardoor overstappers niet meer extra hoeven in- en uit te checken. De fiets kan bewaakt gestald worden met de chipkaart, op sommige stations zelfs gratis. Het is eenvoudiger om een gemiste uitcheck te herstellen. Ook ontwikkelt NS inchecken met de smartphone en digitale treinkaartjes. Bij NS is de klantenservice nu 24 uur per dag bereikbaar. De veiligheid wordt met de terugkeer van de stationspolitie en extra beveiligers verbeterd. En kinderen tot en met 11 jaar mogen gratis met de trein.

Lees ook: NS-topman: betaling ov-chipkaart is ouderwets

3 Over zijn falende voorgangers werd nooit geklaagd.
In 2013 zakte NS onder Meerstadt 43 miljoen euro in de rode cijfers door het avontuur met de Fyra. Sinds de verzelfstandiging was nog nooit verlies geleden. Tijdens de winters waarin Meerstadt aan het bewind stond liep het treinverkeer pijnlijk vast. Om zijn ontslag werd nooit geroepen. Zijn voorganger Aad Veenman (2002-2009) creëerde grote onrust bij de spoorwegen met plannetjes over een nieuwe holding. Hij vertrok, vrijwillig, na een hoogoplopende ruzie met het ministerie over een prijsverhoging. Rob den Besten ruziede als eerste baas van het zelfstandige NS met de overheid. Het onder zijn leiding bedachte bespottelijk hoge bedrag voor de hsl leidde tot de Fyrachaos. Ook om zijn vertrek werd nooit geroepen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vakbond: NS-baas moet opkrassen! Of niet?
Sluiten